När kommer jag älska honom?
11.12.2018
Hej!
Ifjol gjorde mitt ex slut med mig. Honom älskade jag så mycket att jag kände det fysiskt i mitt hjärta. Han var min första kärlek.
Nu har en ny pojkvän och jag har varit med honom i 5 månader. Jag tycker om honom men älskar honom inte ännu. Jag blir så bekymrad över det för jag vill ju älska honom men varför tar det så lång tid? Jag har hört att man inte älskar en person på samma sätt som en annan, så den här kärleken kan ju vara djupare än min första bara att det tar lite längre tid. Men hur ska jag veta när jag älskar honom om det inte är samma känsla? Och vart är vårt förhållande på väg om jag inte någonsin börjar älska honom?
Jag förstår så klart att man inte kan stressa fram något så djupt för en annan människa, men det är ändå något jag ofta tänker på. hopplösa romantikern

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.12.2018
Hej!
Ibland börjar man tänka för mycket, dvs överanalysera, och de i sin tur kan göra att man känner sig osäker. Du skriver att du tycker om honom. Varför tycker du om honom? Vad är det som gör att du vill vara tillsammans med honom? Svaren på dom frågorna är oerhört viktiga. Om du mår bra av att vara tillsammans med honom, så skall du inte oroa dig. Fokusera på nuet, vad känner du just nu. Oftast när vi börjar stressa om framtiden så orsakar de mer problem än positiva saker, eftersom vi vet inte vad som kommer att hända i framtiden. Tiden utvisar.
Som du även skriver, de går inte att stressa fram känslor och kärlek. Endera så kommer du att känna att du älskar honom eller så märker du efter en tid att det inte är kärlek, utan att ni kanske är mer som kompisar. Och ingenting fel med det, man väljer inte vem man är kär i eller blir kär i. Jag vet inte om detta gav dig de svar du ville ha, de jag försöker få fram är att oroa dig inte för mycket om vilka känslor du kommer att ha i framtiden, utan fokusera på de känslor du har nu. Tycker du om honom? Varför vill du vara tillsammans med honom?
Ta hand om dig!
Kram, Ida