När ska man göra slut?
26.12.2015
Hej! När vet man att det är dags att göra slut? Jag har varit tillsammans med min pojkvän i över 1 år. Men på den senaste tiden har jag varit mer irriterad på honom än vanligt. Han älskar mig väldigt mycket. Men det leder till att han är för över beskyddande. Han blir alltid på dåligt humör då jag ska åka iväg någonstans och klagar alltid på det. Jag förstår att han är rädd att någonting ska hända mig. Jag har försökt prata med honom och säga att jag börjar bli trött på att han beter sig så här varje gång då jag vill gå ut och ha lite roligt med kompisar eller mina föräldrar. Han är för övrigt underbar. Så när vet man att det är dags att göra slut? Är han för över beskyddande? Är alla pojkvänner lika över beskyddande över sina flickvänner? Jag vill vara tillsammans med honom. Men jag känner mig inte så glad längre, då jag känner mig så otroligt irriterad på honom. Det känns som att han vill att jag ska sitta inomhus 24/7 så att inget händer mig.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2015
Hej på dej!
Okej, är han faktiskt överbeskyddande för det låter som om din pojkvän skulle vara svartsjuk över dej...kan det vara så och vad tror du det beror på? kan hända att han har dåligt självförtroende? Jag gissar bara och du vet säkert bäst vad som det här beror på men han kan inte be dig alltid sitta inne med honom eller endast spendera tid med honom -du måste få ha andra människorelationer för att du ska må bra.
Det finns säkert ingen rätt tid för att göra slut, men jag råder dej nu att tänka på er och om du ser dej tillsammans med den här personen om 5 och 10 år till? Finns han där? Är det honom som du vill ha e en familj med?
I ett bra parförhållande ska man kunna prata om saker och kunna lita på varandra -känns det som att ni har det så? Det är inte rätt att du inte kan umgås med vänner och ha lite roligt ibland -man skall kunna implementera sig själv -annars kan man bli bitter senare i livet. Du har rätt att göra sådana saker som du vill, du skall kunna följa dina drömmar fast ni är ihop. Du behöver inte lämna dina kompisar och spendera mindre tid med dina föräldrar för att kunna vara i parförhållande. Alla pojkvänner är nog inte lika beskyddande/svartskuka/eller vad det nu är...Du måste säkert ta en diskussion med din pojkvän om det här nu. Ta också tid och fundera på dina egna känlsor för honom. Hur starka är de? Ser du er ihop i framtiden? Kan ni båda följa era personliga drömmar och sällskapa? Vad är viktigast för dej?
Jag tror att du själv vet innerst inne vad du känner och hur du vill göra. Lycka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny