Närhet
24.09.2019
Egentligen ingen fråga...
Har varit tillsammans med min kille i ca 1,5 år. I början rörde han mig ganska mycket, kramades ibland, höll handen när vi tittade på film, visade att han ville ha mig sexuellt. Men nu kramas vi kanske 1 gång i veckan, myser inte (förutom när jag kryper in under hans täcke och lägger armen runt honom, och det stinger lite i mig när han inte gör detsamma när han vet att jag tycker om och behöver närhet), sex ca 1 gång varannan vecka... Jag har nämt förr - när han sett att jag varit ledsen och frågat vad det är - att jag saknar närhet, och han har sagt att han tycker om mig ändå fast han inte visar det. När han är full kan han krama mig och smeka mig men nästan aldrig annars. Jag har frågat om han inte tycker om att mysa och svaret var att "det blir så varmt men joo, visst". Har bara varit jag som tagit initiativ till sex de senaste månaderna. Han ligger hellre i soffan om kvällarna och tittar på tv/youtube än att mysa med mig. Jag tycker om honom men jag vet att om det inte blir mer närhet än såhär så orkar jag inte leva i detta förhållandet resten av mitt liv. Älskar jag honom inte tillräckligt mycket när jag tänker så? Är jag självisk som vill ha mer? Jag vill ha mer, men hur ska jag kunna kräva det av honom? Han verkar ju inte att INTE tycka om sex och sånt, det blir bara inte av... Vi har dessutom inga gemensamma intressen så det blir inga promenader eller seriekollande eller vad som helst om kvällarna. Han jobbar ganska sent in på kvällarna och det förstår jag är tröttsamt men inte är det väl tungt att ligga i sängen och mysa? Är inte så lycklig som jag skulle kunna vara men borde jag va nöjd med det jag har? Jag försöker att ge honom lite närhet nu som då, men det är svårt för mig att ge när jag inte får tillbaka så mycket.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2019
Hej.
Jag förstår att bristen på fysisk närhet får dig att tvivla på er relation. Jag kan inte berätta för dig vad du skall göra, men kanske ställa några frågor som du kan fundera över och som kanske kan hjälpa dig att komma fram till någonting.
För det första - jag tror att det är helt hälsosamt att ifrågasätta sitt förhållande ibland. Ingen relation är helt problemfri på alla plan hela tiden. Men man måste också våga fråga av sig själv (precis som du gör) om det är uppoffringar som man är beredd att ta. Det betyder inte att du är en dålig flickvän som "ställer krav" eller har för höga förväntningar. Du har rätt till exakt det förhållande som du vill ha. Du har rätt till en partner som visar fysisk uppskattning och närhet eftersom det är viktigt för dig  - men det kan hända att det inte är från den partnern du har just nu.
Eftersom du har tagit upp ämnet med din partner - att du önskar mer fysisk närhet, men det inte verkar vara någon skillnad, så tyder det på att han har ett helt annat behov av fysisk kontakt än du har. Det är helt okej - väldigt sällan träffar man någon som har exakt samma drift som man har själv. Man kan aldrig tvinga någon annan till fysisk närhet, men jag förstår att det gör ont då det känns som om du blir avvisad då han inte är lika fysisk som du.
Jag tycker inte att det är själviskt att du frågar dig själv hur länge du kan vara i en relation där det finns för lite fysisk närhet. Fysisk närhet ÄR viktigt. Det handlar inte bara om sex utan är också en fysisk bekräftelse på att man ser varandra. Nästan alla djurarter som lever i flock använder fysisk kontakt som ett sätt att upprätthålla sina relationer - så om man inte får fysisk kontakt så är det nog ganska självklart att man känner sig lite vilsen.
Jag tycker att ni skall ta upp saken till diskussion, även om jag förstår att du helst inte skulle göra det. Det behöver inte betyda att ni tar snacket ikväll - men jag tror att ni förr eller senare måste göra det eftersom jag inte tror att problemet kommer att försvinna. Jag tycker att du har rätt till fysisk närhet - på samma gång som din partner givetvis inte skall tvingas till någonting som känns onaturligt för honom. Men genom att tala om saken kanske ni kan komma ett steg närmare en lösning - oavsett vad den lösningen sedan är.
Kom ihåg. Du förtjänar precis allt du vill ha.
Många kramar
Tessi