Nervös när jag inte vet vem min pojkvän är med
13.05.2021
Hej, jag blir nervös när jag ser att min pojkvän är någonstans (annat än hem, jobb, skola) och jag inte vet vem han är med. Vi har varit 1.5 år tillsammans och han har inte gjort något som skulle skada min tillit till honom. Jag litar på honom till 100%. Jag känner heller inte att jag inte är värd honom eller något sådant, så tror inte det är det heller och jag vet att han genuint tycker om mig. Men ändå om slår mig tanken varje gång jag ser att han är någonstans men inte vet med vem, vad om han är med en tjej, fastän jag vet att han inte skulle göra så mot mig. Tror att detta beror på mitt ex som jag var med relativt länge och litade på, men han cheated 1-2gng. Funderar om det på något sätt finns i bakhuvudet kvar fastän det inte idag medvetet påverkar mig vad som hände. När jag litade på hon men ändå skadade han mig.
Han pratat om detta med min pojkvän. Så länge jag vet vem han är med så är det inga problem, men när jag inte vet, det är då jag blir nervös. Ibland frågar jag vem han är med om jag inte lyckas lugna ner mig. Har frågat om han kan meddela om han är med någon vän så jag inte stressar. Men han är i allmänhet väldigt dålig på att meddela saker så de händer sällan. Brukar ofta fråga i efterhand (ofta luska ut vem ham varit med, inte fråga rakt ut). Men känns också fel att han skulle måsta berätta åt mig varje gång han är med någon, han måste ju få ha ett eget liv, men jag vet inte vad jag borde göra för att få bort nervositeten/stressen när det händer. Har ni några tips? Rädd att det kan bli värre när korona försvinner och man kan träffa mera människor, tar gärna emot tips! VarförNervös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2021
Hej,
Det du skriver är inte speciellt ovanligt, utan det är nog många som har samma typ av rädsla- både killar och tjejer. Och på sätt och vis är det ju naturligt att känna rädsla att förlora någonting som är viktigt för en, men det bästa sättet att hantera den rädslan är att lära sig kontrollera den . inte att kontrollera den man är tillsammans med.
Du skriver att du å ena sidan litar på honom och vet att han genuint tycker om dig - men å andra sidan är du rädd då du inte vet vem han är med. Säkert har du påverkats av de saker som ditt ex gjorde - för ett svek kan vara tungt även om man inte skulle reflektera så mycket över det just då. Men din rädsla kan också helt enkelt bottna i att du är rädd att mista din nuvarande pojkvän - eftersom man aldrig kan veta vad som kommer att hända. Och det gäller oss alls. Det finns ingenting som säger att inte du heller skulle kunna träffa någon annan och bli blixtförälskad - för det är inte nödvändigtvis så att man planerar en sån sak. Det kan låta ganska farligt, som att man aldrig riktigt kan lita på någon. Men den viktigaste grejen är kanske den att för att man skall kunna träffa nån annan eller bli intresserad av det så måste man vara mottaglig för det, och om ni är lyckliga tillsammans så finns det ingen anledning att tro att vare sig du eller han skulle vara mottagliga för att bli intresserade av någon annan just nu.
Man kan aldrig äga en annan människa, och man har inte rätt att bestämma vem hen får träffa eller tala med. Det brukar oftast på sikt ha motsatt verkan om man gör det. Men det du kan försöka lära dig är att lita på dig själv. Lita på att han vill vara tillsammans med dig därför att du är speciell och för att han tycker om att vara med DIG. Och det är ju den pojkvännen du vill ha, eller hur? En pojkvän som VILL HA DIG, så OM det skulle visa sig att han skulle förälska sig i någon annan så är det ju inte heller honom DU vill ha, eftersom du förstår ditt eget värde och vet att du förtjänar någon som vill ha dig. Förstår du hur jag menar?
Jag vet att det känns jobbigt att inte veta, och att fundera och måla upp skräckscenarion om var han kan vara och vad han gör. Men du skall också minnas att just nu kommer dessa skräckscenarion från DIG, inte från honom. Precis som du skriver så har du just nu ingen anledning att inte lita på honom.
Ge honom utrymme att träffa sina vänner, och ge honom tillit. Det är inte alltid lätt att sätta sina egna rädslor åt sidan, men sist och slutligen finns det ingenting du kan göra åt saken annat än att vara den partner åt honom som du önskar att han är mot dig. Om ni båda är ärliga och tillitsfulla så har ni goda förutsättningar att trivas ihop och då finns det inte heller något behov att söka någon annan.
Våga lita på er.
Kram,
Tessi