Netflix and chill
01.02.2016
Hej!
Jag är en snart 18 årig tjej och jag har lite kärleksproblem. För ca3 år sedan var jag tsm med världens härligaste kille, vi har mer eller mindre känt varandra hela livet. Vi var unga och "dumma" så det var väldigt stelt och varade bara i 3 dagar. Nu några år senare så har han börjat snapa när han jobbat borta. Vi umgås nästan inget numera men nu har han börjat snapa lite mer igen och jag blir alltid alldeles glad i kroppen. Problemet är att han skrev Netflix and chill till mig och jag trodde att han skämta så jag skämtade bort det hela. Nu är det ganska stelt och en utav hans kompisar fick av misstag reda på historien och sedan dess har han slutat svara på mina snapar.
Jag vill så gärna att han ska gilla mig och jag vill att vi ska kunna umgås och kanske till och med bli tsm igen. Har ni några tippa för allt känns ganska kört nu när vi inte pratar. Jag kan ju som inte gå och ringa på hans dörr och bara tja! Tacksam för rest svar kramar E gruvan98

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej E!
Knepigt, knepigt... Äsch ja, se det är ju ofta så när man har kanske-eventuellt-möjligen lite på gång med någon, är kanske eller kanske inte lite intresserad, skulle kanske eventuellt om allt klaffar kunna tänka sig något mer osv osv, att man blir hyperkänslig, har megalätt att överreagera för minsta lilla och tolka allt till det värsta. Minsta lilla vink, som kanske eller kanske inte betyder något alls, tolkar man på två röda sekunder till värsta avvisandet och nästa minsta lilla vink kan väcka hoppet igen så där så att hjärtat håller på att hoppa ur bröstet. Man blir livrädd för att någon ska fatta att man "menar något", samtidigt som man ju önskar att föremålet för ens heta känslor skulle fatta helt av sig själv att man faktiskt menar något. Fast helst skulle ju föremålet vara den som tog all kontakt och bekände sina heta känslor först, så att man inte själv skulle behöva utsätta sig för risken att man trott fel och blir nedskjuten.
Jag tolkar faktiskt situationen lite så, att den här killen i något skede insåg igen att du existerar och beslöt sig för ett försiktigt närmande genom att snappa dig. Han fick kontakt med dig och hans hopp växte sig starkare. Och så samlade han mod till sig för att försöka få till en träff mellan er irl. Men så fick han inte alls den respons av dig som han hade hoppats på. Eftersom man alltså är så extra känslig när man är smått förtjust, så tolkade han din reaktion till värsta möjliga. Säkert fantiserade han om hur du skrattade rått åt honom med alla dina kompisar och hur du ändå skulle ha valt en så mycket snyggare och coolare man än han. För sådant får man alltså lätt för sig när man är förtjust. Och det gäller egentligen oavsett om man är lite ljummet intresserad, förälskad, dödligt kär á la århundradets kärlekssaga eller om man bara är kåt. Så hur starkt han känner för dig är omöjligt att veta. Dessutom kan det ju förändras på två sekunder det också. Du hade ju knappt tänkt på honom förrän han började snappa dig, och nu bankar hjärtat plötsligt för honom igen, bara för att han dök upp i ditt liv igen.
Mitt förslag är att ta på dig superhjältinne-manteln och VÅGA! Jo, man är fegast i världen när man är förtjust - och det är säkert därför han inte vågar göra något mer nu när dessutom kompisen retade honom för det. Som sagt, dödligt pinsamt om någon annan fått höra att man försökt något och sedan blivit nobbad. Sannolikheten att han ska våga igen är inte stor, så vill du att något ska hända så måste nog nästan du få det att hända. Men om han inte svarar på dina snappar måste du kanske pröva någon annan väg. Vilken som är bäst att gå är också omöjligt att veta, det här är som en labyrint utan karta. Men personligen tror jag att du hellre borde göra något helt annorlunda och oväntat än att välja en stig som påminner om att snappa. Fånga hans uppmärksamhet! Starta en liten lek med honom, något han måste svara på och fortsätta. Eller kan du springa på honom någonstans? Kan du skicka en youtube-länk med något meningsfullt eller flirtigt eller roligt åt honom, för att väcka hans intresse? En låt med en text du menar? Kan du skicka ett gammaldags vykort åt honom? Kan du ens skicka en länk till en film du gärna skulle vilja se och fråga om han gör dig sällskap?
Jo, du visar att du fattar vad han menade - men hur sjutton ska ni annars få det här reparerat? Det kanske helt enkelt inte går att låtsas som ingenting och bara hoppas att det ska fortsätta där det slutade innan du skämtade bort Netflix och chill? Varför inte dra på stort och säga att han ska ta med sig en chipspåse och komma? För om du knappt ser honom nu - vad har du då att förlora? Däremot kommer du att vinna självförtroende oavsett hur det går: strong, confident woman som vågar ta för sig och pröva chanserna! VÅGA! Jag håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott