Normalt?
29.01.2025
Hej! Jag är en tonårstjej som undrar om det är normalt att aldrig ha haft ett "crush" eller relation? Jag tycker att nästan alla i min omgivning och på nätet har varit i en relation, haft något på gång, kysst någon eller haft crush på någon åtminstone någon gång. Jag har aldrig hört om någon som inte skulle ha det och folk pratar hela tiden om kärlek i tonåren som att det är något alla har. Är det det? Jag känner mig lite udda, för jag har aldrig ens hållit händer med en pojke förr eller haft crush (inte ens ett litet). Det är inte att jag känner att jag måste ha någonting romantiskt på gång, jag har inte bråttom, men det känns lite konstigt när alla andra är kära i folk och har relationer eller pojkproblem. ms. s
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
03.02.2025
Hej och tack för din fråga!
Det är absolut normalt och du behöver verkligen inte känna dig udda.
Att du är tonåring, eller att ”alla andra” i din omgivning har varit eller är kära betyder inte att du borde ha sådana här upplevelser – som du säkert redan vet. Det kan dessutom kännas som att ”alla” har haft en relation, varit kära, eller gjort något intimt med någon annan, men vi har inget sätt att veta om detta faktiskt stämmer. Det är inte ovanligt att folk säger saker som inte stämmer för att de vill passa in och göra så som ”alla andra gör”.
Jag tycker inte att du behöver ta stress, eller vara orolig över den här saken. Vissa blir lättare kära än andra och vissa är intima med en annan person i ett tidigare skede i livet än andra. Det är också viktigt att komma ihåg att det som någon annan definierar eller beskriver som ”kärlek”, ”intimitet”, och/eller ”en romantisk relation” inte behöver betyda samma sak för dig som det gör för dem. Det vill säga, du kommer att uppleva dessa saker på ditt eget sätt och definiera dem så som du tycker. Jag är säker på att du kommer att ha de här upplevelserna när tiden väl är mogen och även om du inte skulle det, så är det också okej.
Hoppas det svarade på din fråga. Var snäll med dig själv och ha det så bra!
Kram,
Viveca