Okej att gilla en två år yngre kille?
18.12.2013
Hejhej!
Kstegorien kanske inte är rätt och inte rubriken heller men tyckte det passade bäst!
Iallafall jag gillar en kille som går i sjuan och jag går i nian. Eller alltså inte gillar fast ändå något mer än att tycka någon är snygg, vet inte riktigt. Det är faktiskt lite pinsamt egentligen enligt mig men undrar vad ni tycker?
Han är liksom lång, klär sig snyggt och ser äldre ut än han är. Han är min typ av kille jag blir kär i. Men det skulle aldrig funka eller hur? Han är ju liksom mer omogen(antagligen) och inte van med tjejer och sånt och jag skulle säkert bli utskrattad.. Vad ska jag göra? Kan inte sluta typ glo sönder på honom! Får inte gilla en som går i sjuan! Hjälp får panik typ, han kollar tbx med och de gör det inte lättare haha! Han kanske tror att jag är peddo(inte bokstavligen, ironiskt) eller nåt!! Paaaanik

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.12.2013
Hej!
Aaargh, att det alltid ska vara bekymmer med det här med vad man själv tycker jämfört med vad andra tycker!! Ibland skulle vi ungdomsinformatörer vilja ruska om er ungdomar och säga på skarpen "Skit i vad andra tycker!!!!! Gör som DU känner för". Vi kan bli riktig irriterade på den här världen just nu, då folk i allmänhet och tonåringar i synnerhet, låter sina liv styra så mycket av rädslan för vad andra ska säga. Kommer folk att fördömma mig, skratta ut mig, dissa mig, skvallra om mig, tala skit om mig..... Till slut vågar många inte göra något alls.
Vilket leder till att de inte upplever något alls. Framförallt inte får bättre självförtroende för allt de vågade göra, oavsett hur bra det gick. Och till att de går omkring och grämer sig och ångrar sin feghet och är missnöjda med sina innehållslösa liv och avundsjuka på alla de som vågade. Fram för mera mod!!! Livet är för kort för att fega ur hela tiden.
Ne, vi - personligen - tycker inte att två års åldersskillnad "åt fel håll" spelar någon roll. Samtidigt så förstår vi hur du tänker. Vi kan alla de där argumenten emot, hört dem förr - upplevt dem själva förr och dragit oss för att dejta yngre killar. Men varför döma ut honom bara för att han är yngre? Varför döma ut alla chanserna till något fint, bara för att han inte är "passlig"? So what om han inte är världens mest mogna och erfarna - det är inte alls sagt att en 16-årig kille är det heller. Det betyder inte att han skulle vara värdelös för det, förhållandet dömt att misslyckas och kärleken bortkastad. För kanske kan han utvecklas tack vare ert förhållande? Kanske är han inte alls så omogen som åldern ger sken av?
Och hej, kanske är inte du så mogen heller? Vi menar det inte elakt, mera att kanske du inte MÅSTE vara så mogen? Man måste ju faktiskt inte vara brådmogen och förståndig som en vuxen, göra, tänka och känna som en vuxen! Hela tonårstiden är alldeles fixerad vid att bli vuxen snabbt, vilket gör tex att de flesta har sex alldeles för tidigt. Kan man inte bara få vara lite barnsligt romantisk, ha kul ihop utan att det måste vara otroligt seriöst och moget...
Snälla, försök att strunta i vad andra eventuellt tycker. Låt dem prata - för de pratar bara om ytliga saker. Ålder är egentligen ytligt - lite som att prata om mopeder eller mobiltelefoner. Visst, handlar det om tex en 14-årig tjej och en 19-årig kille, så DÅ spelar mognad stor roll, då ger åldern riktilinjer för hur bra det kommer att funka (plus såklart att det är både olagligt och omoraliskt om de tex har sex tillsammans). Men just de här två åren och just mellan er? Nä, vi skulle nog säga att det är lugnt. Var kär du bara. Utforska möjligheterna till besvarade känslor du bara. Och måste folk ens se er, måste de ens veta att ni är ihop (ifall det går så lyckligt)? Har de alls rätt att ha någon åsikt om ditt liv?
Go for it, girl :D!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna