Olika kärlekspråk
09.10.2022
Hej! Hur kan jag gå tillväga med detta problem. Jag och min pojkvän har väldigt olika kärleksspråk. På första plats ligger "fysisk beröring" för mig. Jag skulle vilja få mera fysisk beröring av honom. För mig räcker det inte endast att ha sex. Utan jag vill utöver det kramas, mysa och pussas. Men det blir inte så mycket av det, eftersom han inte först och främst har det som kärleksspråk. Jag har nämnt det åt honom men vet inte, det går nån dag då han uppmärksammar det mera. Men sen är det samma sak igen. I och med att fysisk beröring är mitt största kärleksspråk så ger jag mycket fysisk beröring. Men det känns jobbigt att alltid behöva vara den som först ger en puss eller en kram t.ex. I början av förhållandet var detta inget problem men på sistone har det blivit det. Förr fick jag också en massa komplimanger men det existerar inte mera. Känner mig oälskad. Jag skulle vilja att han visar mera fysiskt att han älskar mig. Annars tycker jag att det blir tomma ord... Har ni tips på vad jag kan göra eller säga? Olika kärleksspråk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2022
Hej,
Det är ett ganska vanligt problem du beskriver. Dels har olika människor väldigt olika behov av bekräftelse och dels vill man ha bekräftelsen på olika sätt. Vissa vill ha den i form av fysisk närhet, medan andra vill ha den i form av uppmuntran och komplimanger eller av att den andra verbalt uttrycker att den tycker om en.
Det att ni har olika kärleksspråk innebär inte att den ena av er har rätt och den andra har fel, utan helt enkelt att ni är olika. Jag tycker att det bästa man kan göra i dessa situationer är att vara öppen med vad man behöver och att tala om det. Du skriver att du har sagt det till honom och att han då temporärt är mer uppmärksam, men att det sedan blir likadant igen. Jag förstår att du inte vill "tjata" på honom om att du behöver bekräftelse, men eftersom ni är så olika på denna front så måste du ju antingen ta upp det till diskussion igen eller helt enkelt acceptera att han har ett annat sätt än du har själv. Det bästa skulle vara om ni kunde hitta en kompromiss så att du kunde känna dig sedd - men att det skulle kännas bekvämt även för honom.
Fundera över vilka situationer det är som du oftast önskar mer fysisk kontakt. Kramas ni t.ex. då ni träffas? Kan du ligga i hans famn medan ni tittar på tv? Vilken typ av närhet är det du behöver och i vilka situationer.
Jag tror inte att han avsiktligt försöker "smita undan" att ge dig fysisk närhet, utan helt enkelt att han inte behöver det på samma sätt som du. Och det betyder inte att han skulle tycka mindre om dig än du tycker om honom utan bara att ni är två olika personer. Men om han tycker om dig så tror jag säkert att det är någonting han VILL göra för dig för att inte du skall känna dig otrygg.
Berätta för honom, lugnt och utan att vara anklagande och försök hitta en kompromiss.
Kram,
Tessi