Olika syn på framtiden
16.03.2018
Vad gör man om ens kille och en själv inte alls delar samma framtidsdrömmar? Vi har varit tillsammans i två år och han börjar fundera vad han vill göra med sitt liv, och han delar inte alls samma tankar som mig. Han vill ta över sin pappas går och bli bonde mitt ute i ingenstans, eller så vill han bli militär. Inget 8-17 jobb som jag tänker mig, i stan någonstans. Får verkligen panik av att jag ska bo i skogen med hela hans släkt runt mig medans min familj bor i stan. Det går inte ens buss ut dit, och då börjar jag tänka på framtida barn att det blir jobbigt då, att han aldrig kommer kunna vara ledig (typ) medans jag kanske vill resa ibland. Han sa att jag kan ha en lägenhet i veckorna i stan och komma hem på helgerna, men vad är det för förhållande? Vill inte vara särbo, vill vara sambo. Vi båda vill ha barn och gifta oss men det är just yrke och vart man ska bo som ställer till det. Är detta slutet för förhållandet? Eller ska man hoppas på att det förändras och löser sig med tiden? Det är ändå ganska lång tid kvar, men är det värt att ”slösa” tid på ett förhållande som ändå inte kommer hålla i framtiden?
Så ledsen över detta.. vill heller inte säga emot honom då han blir irriterad då.
mvh förvirrad Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2018
Hej.
Jag förstår dilemmat. Så länge man är ung och kanske går i skooan eller studerar så kan "framtiden" kännas ganska avlägsen, och då behöver man kanske inte definiera sina framtidsplaner så tydligt. Men förr eller senare brukar det komma upp, och då kan det bli ganska tydligt att man vill lite olika saker.
Ni har båda två rätt att genomföra de liv ni vill leva. Han har rätt att välja att bli bonde och bo på landet, och du har rätt att välja ett "vanligt" jobb och bo i stan. Den egentliga frågan blir om nån av er är villig att ge avkall på er dröm för att den andra skall bli nöjd, och om det är värt det.
Du skriver att du inte vill bo mitt i ingenstans med hans familj, och att du får panik av tanken. Då tycker jag att det är ganska tydligt att du inte skall göra det. Men det kan ju hända att det ger honom precis lika mycket ångest att tänka sig att han skall bo i stan - och då är det inte rätt att han gör det. I bästa fall hittar men en kompromiss, t.ex. att man bor på olika håll i veckorna som han har föreslagit, eller att den ena får ge upp sin dröm - men det värsta som kan hända är då att personen vantrivs och i något skede blir bitter över att hen inte har fått förverkliga sin dröm.
Ni har båda två rätt att få allt det ni drömmer om, men det är bara ni själva som kan avgöra om det är värt kompromissen, eller om ni skall leva vidare på olika håll. Jag förstår att det låter brutalt, men jag tror inte att man kan begränsa varandra utan att det förr eller senare leder till problem. Det betyder inte att ni behöver fatta ett beslut om det just nu. Ofta är det tankar som behöver mogna lite i huvudet och man måste få tid att tänka igenom det och begrunda de olika alternativen. Bara du själv kan veta hur viktig han är för dig och om du är villig att ge upp din dröm, och om ditt svar blir att du inte kan det, så är det då rättvist att förvänta sig att han skall göra det?
Jag förstår hur det känns. Men det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt.
Kram
Tessi