Olyckligt kär
11.02.2022
Hej! Jag är så kär i en kille men han är inte det minsta av mig och han bryr sig inte alls i vad som händer i mig och mitt liv…och jag kan int släppa honom jag har försökt men det är som att en del av mig är borta om jag inte pratar med honom varje dag fast jag vet att det är meningslöst för honom men nödvändigt för mig. Jag vet att detta inte är en hälsosam relation och jag vet att jag behöver gå vidare men det går inte, hur ska jag göra?
my do

Utvecklingspsykologistuderande My svarar
Ungdomsinformatör Kix svarar
15.02.2022
Hej!
Jag förstår detta är en jobbig situation och känslan av att vara kär är underbar. Tyvärr är kärleken inte alltid så nyttig och besvarad från bådas sidor, därför är det ibland bättre att gå vidare fastän det kan kännas väldigt jobbigt.
Du kan alltid testa att prata med killen och berätta om dina känslor för honom. Är det så att han inte alls är intresserad så är det tyvärr bäst att gå vidare. Däremot behöver du kanske inte säga upp kontakten helt med honom om det känns bra för er båda, ni kan alltid testa vara kompisar och ändå kunna vara där för varandra. Men ifall du känner att du inte klarar av att komma över honom ifall ni har kontakt ofta, så kan ni behöva ta en liten paus från varandra. Detta behöver inte betyda för alltid, men bara så att du får "avvänja dig" från att ha kontakt varje dag, och ges plats att sörja det som aldrig blev det förhållande du ville ha. Om du känner att du behöver av stunds avstånd så tycker jag också att du kan berätta det för killen, så att han inte behöver lämna och fundera på varför du helt plötsligt inte skickar (du ska alltså inte "ghosta" honom). Förhoppningsvis har du någon vän/vänner som du kan ta stöd från, och skicka till dem istället.
Du kommer nog ännu hitta någon som bryr sig om dig och vill vara ett stöd för dig med sånt som händer i ditt liv, så ta vara på din fina kapacitet till att känna kärlek, en dag är det värt det.
Kram, Kix och My