Olyckligt kär
24.08.2024
Jag började gymnasiet förra året (går nu på tvåan) och blev bra kompis med en tjej på min klass. Under förra året hade hon en flickvän men såhär småflörtade med mig ibland trots det, jag tog det int seriöst och mer eller mindre ignorerade hennes kommentarer då jag tyckte det var fel av henne att säga sånt åt någon annan än hennes flickvän. När sommarlovet närmade sig märkte jag att jag mer å mer började gilla henne, och när sommarlovet började var jag täckt av saknad för henne och hon verkade känna samma. Av anledningar så gjorde hon och hennes flickvän slut i början av sommarlovet efter att ha varit ihop i nästan 2 år. Stund efteråt så hälsade jag på henne under sommarlovet å spenderade en natt då jag insåg att känslorna jag trodde jag förtränkt mycket väl fortfarande va där. Men efter att fått höra om små saker hon gjort som jag int gillar så lyckades jag mer elr mindre glömma bort känslorna för henne. Vi slutade texta någongång under sommarlovet (jag slutade) och gick tillbaka till hur vi va i början av vår vänskap. Nu när skolan börjat så bor jag på internat med henne (samt två andra som hon är kompis med). Mina känslor för henne har kommit tillbaka och ”värre” än tidigare, hennes nu ex-flickvän började i vår skola dehär året (går alltså på årskursen under oss) och är fortfarande otroligt flörtig, touchy, klängig på tjejen ja bor med. Jag har märkt att hon smått försöker bucka bort henne, men det kan int vara lätt då hon inte heller kommit över henne. Själv gillar jag verkligen inte ex-flickvännen och trodde först det bara var pga saker hon gjort då de va ihop, men börjar inse att det mer är för att jag är avundsjuk. Ex-flickvännen har dessutom börjat hålla på med en ny tjej, så nu bara egentligen leker hon både med tjejen jag bor med och nya tjejens känslor. En kväll var jag ute å drack med några andra kompisar, som alla känner till folket jag talat om, men som int e kompis med dom. Jag berättade min tvivlan och känslorna jag insett, och började tillome gråta då jag insåg hu olycklig jag är att ha känslor för denhär tjejen. Det är verkligen på en nivå att jag blir deppad av det. Det sista jag vill är att ha känslor för henne. Inte för att hon är en dålig person på så sätt men bara för att situationen mellan henne å hennes ex inte e något jag vill blanda mig i, plus det att jag är helt övertygad om att hon aldrig skulle gilla mig tillbaks. Snälla hjälp, jag vet verkligen inte vad jag ska göra??? Lovestruck
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att du bär på många tunga känslor och har många tankar som snurrar i huvudet. Jag kan förstå att du känner dig utmattad men även förvirrad kring dina känslor och hur du ska hantera situationen.
Vill först och främst vara tydlig med att alla dina känslor är okej! Vi har inte alltid kontroll över vem vi faller för och det går kanske inte alltid att förstå sig på sina känslor. Kom ihåg att kärlek alltid är okej även om den inte leder till något seriöst. Man kan också känna den i tystnad och på avstånd. Det är okej att ta beslutet att vänta ut sina känslor istället för att agera på dom. Men det är upp till dig att avgöra vilken väg du väljer att gå. Båda vägarna är okej.
Det låter ju som att du och den här tjejen har ett stort tycke för varandra och även om jag inte vet exakt hur hon känner så vågar jag nästan påstå att de varma känslorna är ömsesidiga. Jag gissar lite att om du skulle börja visa ett starkare intresse för henne så skulle det bli besvarat på ett eller annat sätt. Jag tror absolut att det finns ett band mellan er som knyts samman både av kärlek och vänskap. Om det räcker hela vägen till en seriös och hälsosam relation kan jag i nuläget inte svara på.
Jag förstår absolut varför du inte vill ta steget mot en romantisk relation även om du känner romantiska känslor för den här tjejen. Jag har full förståelse för din tveksamhet att "komma mellan" henne och hennes ex med tanke på den rådande situationen. Det är alltid okej att prioritera sig själv, sin mentala hälsa och sin sinnesro. Jag brukar uppmuntra människor att lyssna till sin egen magkänsla. Hjärtat säger alltid sitt men jag vill påstå att din magkänsla är din bästa vägvisare. Om den säger att det här potentiellt kan leda till en väldigt toxisk situation så tycker jag att du ska lyssna till den.
Det betyder såklart inte att du och den här tjejen aldrig skulle kunna bli något mer än bara vänner. Med tanke på er historia är det mycket möjligt att ni kommer hitta till varandra förr eller senare. Du kanske i nuläget bara får lita på att om det är meningen att ni ska vara tillsammans så kommer det att visa sig med tiden. Ibland kan en relation behöva ligga på is en stund innan man är redo att på allvar börja utforska den. Den här tjejen behöver säkert tid för att bearbeta uppbrottet med sin ex-flickvän och hitta sig själv på nytt innan hon är redo att gå vidare och ge sin kärlek och uppmärksamhet till någon annan. Jag tror att det är ett klokt och moget beslut att ge henne lite tid. Jag tror även att du själv gynnas av att vänta lite tills saker och ting har lugnat ner sig. Men jag förstår absolut att det är smärtsamt. Det viktigaste är att du är ärlig med din själv om dina känslor, accepterar att dom finns där och att läget är tungt just nu. Din högsta prioritet bör alltid vara du själv och ditt välmående.
Känner du att du kan prata med den här tjejen om den rådande situationen? Det är säkert lite lättare för dig att fatta beslut om du har lite mer information om hur hon känner och hur hon ser på det hela. Kan du fråga henne vad hon känner för sitt ex och hur hon ser på deras framtid? Du får såklart vara ärlig med henne om dina tankar och känslor men jag förstår ifall du känner att det inte är läge för det just nu.
Jag tycker det var jättefint att du öppnade upp dig för dina vänner om situationen och dina känslor. Tårarna du fällde behövde säkert komma ut. Även om det hände under alkoholpåverkan tycker jag att du kan vara riktigt stolt över dig själv och jag hoppas att du fortsätter tala med dina vänner om det du upplever och känner (helst nyktert). Dom kan vara ett fantastiskt stöd för dig och ge dig råd kring vad du kan göra. Kom ihåg att du även får vända dig till någon trygg vuxen i din närhet. T.ex. en lärare, skolcoachen, kuratorn, en förälder eller någon annan trygg person som känns pålitlig. Du får såklart alltid skriva till oss på Decibel när du funderar på något.
Försök att i nuläget lägga fokus på dig själv och sådant som känns meningsfullt för dig. Prioritera sådant som ger dig glädje och energi. Pröva någon ny hobby och ge din själv belöningar när du lyckas med något (även om det är världens minsta sak). Försök att hålla dig sysselsatt så blir det mindre tid över att fundera på den här tjejen och när tankarna börjar snurra kan du ta en uppfriskande promenad, ringa en vän eller varför inte ställa dig i duschen och låta allt bara rinna av dig. Säg något bra om dig själv varje dag för du är så otroligt värdefull och speciell och du förtjänar att må bra.
Jag kan tyvärr inte säga mer än så här angående hur du ska hantera den här situationen eftersom det är ett beslut du måste ta själv. Jag vill uppmuntra dig att tala med tjejen du gillar men även prata med dina vänner och trygga personer i din omgivning. Jag tycker det är otroligt moget av dig att inte endast utgå från dina kärlekskänslor utan att du även funderar ifall det här skulle vara en hälsosam relation för dig. Det tyder på att du är en smart person som kommer ta genomtänkta beslut. Lita på dig själv och din egen förmåga!
Kram,
Rosanna