Orolig
01.03.2022
Hejsan!
Jag och min flickvän har varit tillsammans i lite över ett halvår, och allt är frid och fröjd (typ)
Hon är helt underbar, och så snäll och jag älskar henne mest av allt. Vi har ett distansförhållande med nästan 150 km emellan oss, så vi ses varje-varannat veckoslut.
Det som ofta ger mig ångest är det att hon är jättelångsam att svara på mina meddelanden (vi kommunicerar främst via snapchat) och ibland kan det dröja 3-4 timmar mellan meddelanden, ibland upp till 7 timmar, men hon är online med åtminstone en halvtimmes mellanrum varje gång. Samma sak händer när hon säger "nu måsta jag sova" och slutar svara på mina meddelanden, men hon är ännu online 1-2 timmar efter att hon sagt att hon ska sova och inte kan snappa före morgonen. Dessa saker händer nästan varje dag.
Jag har tagit upp det med henne, men hon säger att det är snapkartan som visar fel för hon är inte online, samt att hon somnat med snapchat öppet när det visar att hon är online efter hon sagt gonatt.... Men allt detta vet jag att är bullshit, men jag vill inte säga till henne att jag vet att hon inte talar sanningen, för jag känner mig så lättersatt och vill verkligen inte förlora henne
Finns det några logiska förklaringar eller har hon någon viktigare att snappa med eller ignorerar hon mig?? Jag exploderar av ångest snart...
Det är bara det att
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
10.03.2022
Hej, och förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar.
Härligt att höra att du har hittat en partner som du älskar över allting annat, och att ni har fått ert förhållande att fungera trots distansen. Det låter bra att ni träffas regelbundet varannan helg.
Nackdelen med ett distansförhållande är precis det du beskriver, att man lätt börjar övertänka saker och det att man börjar "stalka" den andras användning av sociala medier förvärrar ofta allting. Jag rekommenderar att du slutar övertänka och försöker förstå din flickvän. Påminn dig själv om att din partner inte försvinner någonstans trots det fysiska avståndet och trots att hon inte går att nå hela tiden. Det kan vara lättare sagt än gjort men att analysera hennes användning av sociala medier förvärrar antagligen situationen och gör det tyngre för dig själv.
Jag tror att din flickvän har en helt naturlig förklaring till varför det tar tid för henne att svara på meddelanden och varför hon är på telefonen trots att hon har sagt att hon skall sova. Kanske hon själv vill vara "helt närvarande" då hon svarar åt dig och därmed väntar på ett sådant tillfälle att svara, eller så upplever hon kanske att hon inte behöver vara anträffbar hela tiden. Många vill ta det lugnt på kvällen och varva ner genom att t.ex. titta på videon eller scrolla på sociala medier innan de börjar sova. Att skicka meddelanden kanske inte upplevs lika lugnande, så därför kan det hända att hon önskar god natt men trots det ännu tar det lugnt och scrollar en stund. Det är ingenting du behöver oroa dig över.
Det att hon inte vågar säga det till dig kan bero på att hon upplever det tungt att hon tvingas förklara sig inför dig. Jag rekommenderar att du inte ifrågasätter saken eftersom det kan förvärra situationen. För din egen del skulle det kanske vara bättre att inte följa med när hon är aktiv på sociala medier eftersom det tydligt förvärrar saken för dig.
Nästa gång ni träffas kanske det skulle vara bra om ni talade om vilken typ av kontakt du själv önskar medan ni inte ses, och även lyssna på hennes sida av saken. Jag tror säkert att ni kommer att hitta ett sätt att ha kontakt som känns bra för er båda.
Ha en bra fortsättning på våren!
Hälsningar, Piia