orolig för min kille
29.12.2015
Har vart tillsammans med en kille nu ett tag han är 9 år äldre än mig o han gör dumma saker o hamnat i fängelset två gånger sen vi blev tillsammans o är jämt ute på kvällarna vilket jag hatar för jag är livrädd att något ska hända honom o försöker hänga med ofta så jag vet vad han gör o låter honom ha sina vänner hemma hos oss häldre än att han ska ut o göra något jag inte vet vad trotts att jag hatar hälften av hans vänner. tror ju inte på att han skulle va otrogen eller nått sånt för han är inte en sån kille utan är rädd han ska bli mördad. ibland så när han ska på fest eller tex när han har sina affärer o sånt vägrar han ta mig med för att "det är inte en plats för tjejer" men det är då jag är mest orolig för honom. Han har jobbat svart ett tag men han gav upp efter ca 2 månader o sa att han tjänar mer på att göra det han gör och att det va lättare och han kan inte få något vanligt jobb för han rymde hemifrån när han va 15 och då sluta han skolan oxå så han har inte ens gått klart grundskolan. Vet inte vad jag ska göra är sjukt rädd att han blir mördad o är han ute lite längre än vad han sagt att han ska va får jag panik älskar honom jättemycket för han är en bra person egentligen men hatar vad han gör och jag vet inte hur jag ska stoppa honom är jätterädd för att förlora honom min kusin blev mördad av sina vänner för några år sen för att han flyttat en väska med knark i så är jätteorolig att någon ska göra honom illa för nån dum löjlig anledning nova

Ungdomsinformatörerna Jenny och Sanna svarar
31.12.2015
Hej, nova
Jag blir faktiskt orolig över din fråga. Alla varningsklockor ringer i mitt huvud. Om du var min dotter skulle jag inte önska att du fortsatte med denna kille. Man säger ju att kärleken är blind, men ibland måste man faktiskt ta på sig glasögonen. Framtiden med en sån här kille är nog långt ifrån ljus. Tyvärr gulle vännen, du borde avsluta allt innan det går längre. Det kan ju faktiskt bli så att även du råkar illa ut på något sätt pga något som han är inblandad i. Sen tycker jag det låter mycket oroväckande att det rörs en massa äldre mystiska männsikor hos er, som sysslar med vem vet vad.
Att han inte kan ha ett vanligt jobb och skyller på att han flyttat hemifrån då han var 15 och inte gått i skolan är bara strunt. ALLA, precis ALLA kan välja att gå i skolan i dagens Finland. Det finns vuxenutbildningar i överflöd, jag har just avslutat en själv och påbörjat en ny, man kan bra jobba samtidigt och på det sättet ha en möjlighet att försörja sig. Ingen vuxen kan studera på heltid och tänka att man ska klara hyra, mat och sånt, men det går att jobba på sidan om studierna. Visst kan det vara knepigt att hitta ett jobb idag, men om han ändå hade ett jobb och gav upp efter 2 månader det är nog mycket slött.
Jag förstår att du älskar honom och inte vill att det ska hända honom något hemskt, men just nu måste du nog tänka på dig själv. Han är trots allt en vuxen man som borde kunna göra sina egna val och ta vara på sig. Men om han väljer att fortsätta på den bana han nu valt så kommer det bara att ta en ände med förskräckelse. Om du tänker 10 år framåt i tiden, kanske du vill skaffa barn och leva ett vanligt familjeliv. Hur skulle det funka med honom???? Hur skulle du kunna ha ett barn att växa upp i ett sånt hem? Socialen skulle vara inblandad ögona böj. Är det ett sånt liv du vill leva? Jag kan förstå att hans liv just nu känns spännande och lite extra, men det är inget som går att luta sig mot i längden. Att skaffa hus, bil, lån, barn mm med en sån kille finns inte. Han lever lite som att livet vore en film, men livet är inte som på film. Det slutar inte alltid lyckligt och det reder inte alltid upp sig för alla.
För din egen skull, lämna honom. Ta tag i ditt liv innan det är för sent och du halkat in på samma väg som honom.
Jag vet att detta inte är ett sånt svar om du önskat, men som den jag är (har en dotter i din ålder), så kan jag inte skriva något annat. Jag vill ditt allra bästa och vill inte att något ont ska hända dig.
Var rädd om dig och många många varma kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Jenny