Osäker
16.04.2014
Hej, en kille fråga chans på mig i januari.. Och jag är ganska osäker på om han gillar mig eller inte, för jag har vart tillsammans med hans två bra kompisar. Den första killen hade jag det seriöst med, vi var tillsammans i 9 månader.. Vi försökte till ett år men sen så gjorde jag slut utan en anledning... Efter det så blev jag bisexuell/lesbisk. Jag blev tillsammans med en hen det var en tjej som klädd till kille. Jag var otrogen mot hen, och hon gick reda på det, med en kille från Uppsala som hitta mig på instagram... Men nu så är jag tillsammans med en kille som är deras bästa vän (alltså hens och killen som jag hade det seriöst med).. Jag har vart tillsammans med han i 3 månader nu. Men inget seriöst har hänt.. Ibland känns det som att han bara ignorerar mig. Ibland känns det som att han hittar på en anledning till varför han inte svarar på mina meddelanden. Han spelar oftast spel, och man vill väl prata med han? Och så.. Men ibland brukar jag bara tänka hur han kan klara en hel dag utan att skriva med sin flickvän när inte ens jag kan det? :/.. Så jag är rätt osäker om vad jag ska göra??... Jessie

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
23.04.2014
Hej Jessie!
Jaa-a du, det här med hur man har ett förhållande kan vara väldigt knepigt ibland, speciellt när man inte verkar ha samma förväntingar eller "regler" som pojk-/flickvännen. Det finns tre saker här som kan ge problem, som vi ser det. För det första, att ha ett kärleksförhållande är inte en kunskap vi alla föds med utan något man lär sig med tiden, genom övning och genom att misslyckas eller lyckas med tusen olika stora och små saker i förhållandet. För det andra har vi alla en egen uppfattning om hurudant ett förhållande borde vara och hur det borde fungera - olika förväntingar alltså. De flesta av oss vet nog egentligen hur vi skulle vilja ha det och hur drömförhållandet - enligt oss själva - borde vara. För det tredje allt det i det vanliga vardagslivet OCH den egna personligheten som kan sätta krokben för vad vi verkligen gör eller känner i förhållandet.
De här sakerna tillsammans kan göra att man inte alls får det förhållande man vill eller behöver, utan något annat som man kanske är missnöjd med eller känner sig otillfredsställd av. Som tex nu med din pojkvän: du vill att han ska skriva med sin flickvän åtminstone en gång om dagen. Det tycker tydligen inte han. -> Konflikt. Så det här behöver ni troligen prata om. Här behövs antingen en överenskommelse om hur ofta ni ska skriva med varandra (så att inte den ena känner sig bortglömd och den andra pressad), kanske en kompromiss mellan era behov, eller så får du acceptera att du behöver "mer" än vad han gör just när det gäller att skicka med varandra. Att kräva att han ska höra av sig så ofta som du behöver kan bli helt okej, alltså bli ett "lyckande", eller så gör det att förhållandet blir mera konfliktfyllt och krisar. Oftast måste man kompromissa - men det kan man inte göra utan att prata om det, disskutera och förklara vad man själv känner och behöver. Förhållanden är ofta fyllda med en massa sådana här små och stora problem. Lär man sig att hantera dem på ett bra sätt som båda kan känna sig nöjda med, så får man samtidigt kunskap om hur man kan få många andra saker i förhållandet att fungera också.
Att prata om det kanske också är det enda som hjälper mot känslan av att han ignorerar dig eller hittar på ursäkter för att slippa svara på dina meddelanden. Kanske är det slumpen, kanske är han upptagen, kanske tycker han att det är helt okej så här eller så håller hans känslor på att svalna och han håller på att dra sig undan dig. Kanske stör han sig på något i ert förhållande, något ni kanske kunde lösa om ni pratade om det? En knepig grej i kärlek är just när man blir osäker på partnern och därför INTE vågar prata öpppet med honom om det som man är osäker på - av rädsla att man ska ha gissat rätt, att man bara skapar problem om man drar upp det eller att det ska vara något fel å en själv. Men att bara tiga och vara olycklig är oftast ändå värre än alla eventuella konsekvenser av att man drar upp det man oroar sig för, så PRATA! Han är inte tankeläsare, han vet inte vad du oroar dig för - eller vad du behöver ur ert förhållande. Ge honom en chans att "bättra" sig.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena