osäker om min sexualitet
06.11.2020
hej! jag har i några månader nu identifierat mig som bisexuell. jag är mer attraherad av män än kvinnor men har/hade crush på en tjej i nått år och vi planerade nyligen att kanske gå på en dejt men nu börjar jag tvivla lite. jag kan på något sätt inte se mig med en tjej och jag tror det har och göra med att hela min familj är i heterosexuella relationer. däremot så kan jag se mig själv ha sex med någon oberoende kön.
eftersom jag är mycket mer attraherad av killar så känns det mera rätt och vara med en kille även om jag gillar en tjej jättemycket. min tjejcrush har dock fått mig och känna mig så mycket gladare och fått mitt hjärta dunka mycket snabbare än vad någon kille någonsin fått mig göra!

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.11.2020
Hejsan!
Ojj vad härligt med en crush! (skulle vilja lägga in en hjärtögd smiley här men kan inte, haha)
Du skriver att du har haft en crush på henne redan i nåt år, så jag tycker nog absolut det här låter värt att undersöka närmare, speciellt om ni kommit så långt att det blivit tal om en dejt! Du skriver också att hon gör dig glad och får ditt hjärta att dunka, vilket jag absolut tycker är ett najs tecken <3
Jag känner ju inte dig så jag kan ju inte säga med säkerhet, men det är min misstanke att om du inte far på den här dejten så kommer du lämna att fundera på henne sen efteråt mera, och kanske ångra att du inte for. Det kan lämna som en ”what if”. Om du far på dejten så då får du ju en chans att utforska dina känslor lite mera, vad det är du vill. Det behöver ju inte nödvändigtvis bli nåt mera än en dejt, men det kan göra att du får lite lättare att besluta vad du vill. Och hey, om det inte blir nåt mera romantiskt så kanske det är inledandet av en vänskap, och det är ju också en bra grej! :)
Du skriver att du har i några månader identifierat dig som bisexuell. Nu vet jag ju inte vad du har identifierat dig som förut, men ifall du innan har tänkt dig själv som mera straight så är det kanske därför som du ännu inte har ”vant dig” med att se dig själv i en parrelation med en tjej, för att du liksom är ”programmerad” av din omgivning där du sett mest heteropar, och kanske själv har mest erfarenhet av killar? Sen så kan det ju faktiskt också vara att du är mer attraherad av killer överlag, men att just den här tjejen har nåt speciellt som du faller för. Det där är nåt som bara du själv kan klura ut, men i alla fall jag så tycker hon låter värd chansen :) Gå in i dejtandet med öppet sinne, och känns det rätt så är det, och känns det inte rätt så då är du ju en lärdom rikare och får förhoppningsvis en vän i henne istället.
Lycka till, och skriv gärna in igen om det är nåt du undrar över!
Många kramar, Kix