Otroligt svartsjuk
21.10.2024
Hej
Jag och min pojkvän har varit ilag i 5 år och vi hade en diskussion över vem vi tycker är snyggast om vi inte väljer varandra. Jag har alltid vetat att jag är jätte svartsjuk men när han sa vem han tyckte så kände jag sån otrolig aggression jag aldrig känt förut. Detta var nu typ en månad sen och kan fortfarande inte tänka på det utan att vilja slå nånting eller skrika. Jag har också blivit besatt av hon han vald och kollar på bilder på henne och tänker ofta på henne. Jag råkade också se på tiktok att killar blir ”turned on” av andra tjejer fastän de är i förhållande och det fick mig att må så dåligt. När jag läste det kändes det som att jag skulle spy och jag bara skakade över hur svartsjuk jag är över att min kille tycker andra är attraktiva eller till och med blir kåt av dem. När jag tänker på det känner jag att jag bara borde ta livet av mig (kommer självklart inte göra det men ändå ) Om jag tänker för mycket på det blir jag så arg och känns som att jag måste spy och kan inte sluta skaka, jag får också känslan att jag måste göra slut med honom så att han inte gör slut med mig först.
Med detta vill jag då veta hur jag kan undvika att bli helt galen av att tänka på det. Jag mår allmänt ganska dåligt och gjort det i kanske 6 år så funderar om det är därför jag får en så stor reaktion. Jag försöker tänka att det är en normal reaktion och att alla kan tycka folk är attraktiva men det är mig han vill vara med men det går inte. Oavsett om han valt att vara med mig vet jag att det finns såna han tycker är snyggare och det får mig att vilja skrika.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
23.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vill till att börja med vara tydlig med att svartsjuka är en helt naturlig känsla och inte något man behöver skämmas för. Den är i sig inte skadlig även om den kan vara extremt jobbig och utmattande att bära på. Det betyder oftast bara att man tycker väldigt mycket om personen man är i ett förhållande med och inte vill förlora hen. Med det sagt finns det gränser för när svartsjuka är helt normalt och när det går över till att vara ohälsosamt och destruktivt, både för personen som känner det och för personen som svartsjukan kretsar kring, i det här fallet din pojkvän.
Alla människor upplever svartsjuka på lite olika sätt och triggas av olika saker. Den tar sig även uttryck på lite olika sätt och varierar från person till person. Även om det är helt okej och naturligt att vara svartsjuk har man aldrig rätt att kontrollera och bestämma över en annan människa på grund av sin egen svartsjuka. Man har heller inte rätt att beskylla någon annan för den svartsjukan man upplever såvida personen inte går över gränser som man kommit överens om inom förhållandet.
Precis som du själv skriver är det helt naturligt att tycka att någon annan är attraktiv även om man är i en relation. Det är inte något som är exklusivt för killar utan något som alla oberoende av kön kan känna och uppleva, det är helt mänskligt. Man kan tycka att personer är vackra och tilltalande utan att ha något behov av att agera på dessa känslor. Kärlek är mycket mer än bara fysisk attraktion. Din pojkvän är med just dig av en orsak, det är dig han vill ha. Det faktum att han kan tycka att någon annan ser bra ut tar inte bort något från dig, det påverkar inte heller hans attraktion till dig. Det finns mycket annat han också tycker om utan att det förminskar dig eller ditt värde i hans liv. T.ex. det att han tycker om att hänga med sina vänner betyder inte att han tycker mindre om att hänga med dig. Gillar han någon annans matlagning betyder det inte att han inte gillar din osv. Jag gissar att det här nog är något du förstår men det kanske inte i nuläget kan ändra på dina känslor.
Du beskriver att du mått dåligt en längre tid. Därför tänker jag att din svartsjuka kanske grundar sig i något annat. En människa som känner sig helt trygg i sig själv och i sin relation reagerar sällan så här starkt på tanken av att deras partner kan finna någon annan attraktiv. Därför tror jag inte att din svartsjuka beror på din pojkvän utan att den endast är ett symtom på en djupare känsla av osäkerhet och otrygghet. Därför skulle det vara bra om du kunde tala med någon professionell om dina känslor och få tips och verktyg för att hantera dom. Om man vet att man lätt blir väldigt svartsjuk och lider väldigt mycket av det så är det heller inte helt hälsosamt att uppmuntra till diskussioner som man vet att kan trigga en väldigt mycket.
Med tanke på hur extremt starkt du reagerade på den här situationen och det faktum att det tar sig uttryck både fysiskt och psykiskt är min rekommendation att du söker professionell hjälp för att grundligt bearbeta ditt mående och få metoder för att hantera jobbiga tankar och känslor. Den här svartsjukan är inte din pojkväns fel och det är heller inte den här andra tjejens fel att du känner som du gör. Speciellt inte eftersom diskussionen som jag förstår det uppstod i samtycke och var något som båda två aktivt deltog i. Det handlar inte om någon annan person, deras utseende eller din pojkväns attraktion till dem. Därför är det här inte ett relationsproblem som jag kan ge tips kring. Det går djupare än så.
Eftersom du skriver att du får impulser att göra slut på grund av oro för att han ska göra slut med dig, misstänker jag att du bär på mycket osäkerhet, otrygghet och en stark rädsla för att bli lämnad, något jag tyvärr inte kan hjälpa dig att komma ifrån. Det är ett jobb som du själv måste ta itu med och reda ut vad det grundar sig i. Du kan vara beredd på att det här kan vara en lång process, det är helt okej, det får ta tid. Varje steg du tar är ett steg i rätt riktning. Var snäll med dig själv, peppa dig själv, ge dig själv kärlek och belöna dig själv varje gång du gör framsteg, även om det är världens minsta framsteg. Prata även gärna med din pojkvän om det här så att han kan stöda dig i din utveckling.
Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut men om du jobbar kan du i första hand söka dig till arbetshälsan. Studerar du kan du söka dig studenthälsan, beroende på vilken skola du går i kan du söka dig till psykologen eller kuratorn. Ungdomsstationen Klaara finns också tillgänglig för dig, det är jättebra ställe att börja på. Behöver du stöd eller terapi utöver det kan dom även hjälpa dig vidare och ge tips på vart du ska söka dig. Du får såklart alltid skriva till oss på Decibel igen om du behöver stöd eller om du bara vill skriva av dig dina tankar och känslor. Vi finns alltid här för dig!
Jag har inga tvivel på att du kommer klara det här, med tid, stöd, fokus på dig själv, ditt mående och din känslohantering kommer svartsjukan sakta men säkert släppa greppet om dig. Du är värdefull och förtjänar att må bra och känna dig trygg i dig själv och din relation.
Kram och lycka till <3
/Rosanna