?
15.01.2014
Hejj.. jag gillar verkligen en person.. inte bara det att han är vacker utanpå utan har har fått det vacka på båda sidorna. Jag ser på honom nästan som en bror men jag fick känslor för honom som inte borde finnas där. Han blev stel och lite konstig efter att jag talade om för honom och varje gång jag talar med honom blir jag nervös.. han förtjänar bättre än mej och han gillar ändå redan någon annan men går det att få bort känslorna på något vis eller att gå vidare. Hur ska allt kunna bli som förut? Han säger att det aldrig kommer att bli som förut men jag vill det så himla mycket! Allt är så förvirrande nuförtiden och jag vill bara att allt ska sluta. ...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
22.01.2014
Hej...!
Först, vad fint uttryckt, att han fått det vackra på båda sidorna! Och vet du, när man är kär, så brukar man kunna se sådant, se HELA personen och inte bara utsidan.
Men tyvärr så är det nu en gång bara så med kärlek att den inte alltid besvaras. Det "klickar" inte alltid för båda på en gång, utan det är ändå betyyydligt vanligare att det bara är den ena som får romantiska känslor. Så verkar det ha gått för er nu. Han känner inte samma sak för dig som du känner för honom. Och vet du, det är lika mycket en läxa i kärlekslivet som att bli kär: att lära sig att acceptera när kärleken inte är besvarad och att då släppa taget. Låta honom gå. För att hålla fast vid känslorna för honom kommer bara att skada dig själv, det är bara du som kommer att fortsätta vara olycklig ifall du inte anstränger dig för att komma över honom.
Jo, just nu känns det garanterat nästan omöjligt, men vi lovar att det går! Vi ska ge dig lite tips på vägen:
- försök att göra ett "avslut" på det så att du kan sätta punkt. Det kan du tex göra genom att skriva ner er "historia" och sedan tex riva sönder pappret eller bränna upp det. Många vill prata med den de är kära i, men det är inte alltid det hjälper. Som nu, om du redan försökt prata med honom om vad du känner, men det blir bara konstigt och du bara mera ledsen efteråt, så lönar det sig helt enkelt inte. Du måste försöka få ett slut på något annat sätt.
- försök att av-romantisera honom - han ÄR faktiskt inte så himla perfekt. Han är en helt normal kille, en bland hundratals, med en helt normal mängd dåliga egenskaper och fel. Försök också sluta drömma - det skulle inte alls ha blivit lika perfekt mellan er som i filmerna. Han var inte Den Rätta eller din enda chans till kärlek, han var bara början på ditt kärleksliv och du är absolut värd bättre än honom. Jo, skippa genast tanken på att du inte skulle duga åt honom, det gör dig bara ledsnare och ger dig sämre självförtroende. Det är du inte alls värd, du är värd att hitta en bättre kärlek istället.
- beslut dig för om du ska fortsätta försöka vara vän med honom eller inte. Om det redan blev konstigt, så har du att välja mellan att låtsas som om ingenting hänt och inget är konstigt och du ingenting romantiskt känner, eller helt enkelt ge upp vänskapen också. Att gå tillbaka till "som det var förut" är nog rätt omöjligt, men du kan med tiden få honom att inse att du inte är kär i honom längre och då kanske han slappnar av och blir kompis igen. Men är det värt den tid det tar och den smärta du kanske känner under  tiden. Det är ju svårare att glömma någon man umgås med hela tiden. Kanske är det bättre att klippa banden? Ibland förlorar man vänner, sådant händer många gånger under livet. Man kan inte behålla i sitt liv alla människor man någonsin gillat på sätt eller annat, för på samma sätt som nya ljuvliga kompisar kommer att komma in i ditt liv så kommer vissa att falla ur ditt liv. Försök lära dig det du kan lära dig av relationen och gå vidare. Ingen vänskap eller kärlek var någonsin bortkastad och den var inte mindre värd bara för att den inte höll. Den var en del av ditt liv en tid och kommer att vara en del av din historia, av allt det som är du. Men ge den inte större plats än den förtjänar, för då ger du bort för stor del av ditt liv. Plus att du hindrar andra från att komma in i det, eftersom du är upptagen med ett "spöke".
Många fler tips på hur man ska komma över någon kan du få från våra infosidor om att Göra slut.
Nej, det är inte lätt att komma över någon. Ingen har någonsin påstått att kärlek är lätt. När man kommit över någon några gånger, så vågar man lita mera på att det faktiskt är möjligt att komma över någon, men tills dess får du lita på oss istället. <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena