....... ?
12.11.2013
Hej. här kmr några korta men viktiga fråågor. Hur ska man göra för att taa reda på om man borde göra slut elr inte? Då vi tkr om varann osv, men emellanååt känns det bara som att mina känslor har svalnat. Jag tror han tkr mer om mej än jag tkr om honom. Ibland längtar man bara att vara "fri".... Vad ska jag göra? kriiiis

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
20.11.2013
Hej, både du som ställde frågan och ni två som skrivit kommentarer!
Åååå, jo, vi vet precis hur det är när man börjar ifrågasätta sitt förhållande! "Känner jag "rätt" nu, tycker jag tillräckligt mycket om honom, passar vi faktiskt ihop, är det här "äkta"????"
Och ja, det hör faktiskt mer eller mindre till när man har ett förhållande, för det är mycket vanligt att man efter ett tag upplever en kris. Det brukar ske allt från 2 veckor till 2 år in i förhållandet och infaller då känslorna så småningom börjar svalna och lugna ner sig, vardagen börjar snurra på och det där nyförälskade pirret är som bortblåst. Alla par upplever inte den här krisen, men vissa par riktigt ordentligt. Och det är nu som det kommer att visa sig om det bara var nyförälskelse eller om det finns något mer, något stadigare och djupare att bygga ett hållbart förhållande på. Det är nu det visar sig ifall det kan utvecklas till Kärlek eller om det bara vara flyktig, rosaskimrande förälskelse.
I det här skedet brukar det alltså visa sig ifall man har något gemensamt, trivs tillsammans, kan skratta tillsammans, prata om djupa saker tillsammans osv - eller om man inte ens hittar på något att prata om då när man "tröttnat" på att se varandra djupt i ögonen och är trött i munmusklerna av att hångla. Ibland känns gräset då grönare på andra sidan, man kan ofta också börja störa sig på partnerns egenheter eller undra "var det här allt?"
Här på Decibel har vi samlat ihop en maaaaassa tips på vad man kan göra för att hjälpa förhållandet att utvecklas från förälskelse till kärlek, förklaringar till varför man kanske "svalnar", råd om hur man kan bygga förhållandet starkare igen och hur man kan "återuppväcka" lite av det där rosaskimrande osv. Där finns också en massa olika förslag på vad orskaerna egentligen kan vara när man funderar på att göra slut. Så ta och kolla här under Information och på Parförhållandet och på Göra slut! Förhoppningsvis får du där hjälp att klura ut vad du egentligen känner och kan ta ett beslut efter det! För visst, förhållandet måste inte bli så stort och långt och viktigt, även "små" eller korta kärlekar är värdefulla de med - men man kanske inte måste ge upp helt utan att ha försökt lite till åtminstone? ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena