pojk som tycker om mig
16.03.2025
en pojke som går i min skola addade mig på snap kanske en vecka sen, och idag ville han chatta med mig, och jag tyckte det var helt okej. han började säga att jag var jätte fin och den sötaste flickan han någonsin sett. sen sa han att han älskar mig. jag sa att jag tycker inte om honom på det sättet, och att jag inte heller är färdig för någonting men någon just nu. han fortsatt med komplimangerna, och sa att jag skulle bara ge honom en chans. jag vet inte vad jag ska göra. jag har tänkt på honom förr, men var aldrig säker om jag påriktigt tyckte om honom. buu
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.03.2025
Hej!
Tack för din fråga. Situationer som denna kan vara lite besvärliga. Det kan ibland vara svårt att förstå sig på- samt reda upp alla tankar och känslor som snurrar i huvudet.
Oftast brukar dock den första känslan vara den riktiga. I detta fall var de första tankarna att du inte gillar honom på det sättet och att du inte är redo för något förhållande. Hans komplimanger och tjat ska inte vara det som får dig att ändra ditt beslut. Skulle du märka efter ett tag att du kanske ändå är intresserad av honom trots att ni inte haft någon kontakt så kan det finnas skäl att prata med honom och ta upp kontakten på nytt. Men då ska det beslutet komma från DIG!
En hälsosam relation ska vara jämlik och det ska finnas samtycke. Att tjata tills den ena ger efter är INTE samtycke. Det är också en röd flagga att han inte kan acceptera ditt svar utan fortsätter tjata och bomba dig med komplimanger och kärleksförklaringar. Det tyder på brist på respekt för dig och dina känslor samt din förmåga att fatta dina egna beslut. En person som inte kan ta ett nej går det inte att ha en hälsosam relation med. Det kan även leda till problem för dig i ett senare skede. Om dina känslor, tankar, beslut och gränser hela tiden förminskas och ifrågasätts av personen du är tillsammans med kan det i värsta fall leda till att du slutar lita på dig själv, din egen magkänsla och din egen intelligens. Det kan även leda till att du går med på saker som du egentligen inte vill eller är redo för.
Jag förstår dock att det kan kännas förvirrande eftersom du tänkt på honom tidigare och funderat över dina känslor för honom men jag håller ändå fast vid att du nog kommer lista ut det på egen hand utan att behöva bli övertalad av honom. Jag oroar mig också för att hans tjat inte kommer sluta fast ni skulle bli tillsammans utan det är sannolikt att han kommer fortsätta be dig gå över dina egna gränser och på sätt och vis försöka få dig att ignorera din egen magkänsla. Om man behöver böna och be om att få en chans är det nog inte meningen att man ska vara tillsammans.
Jag tycker också att det låter som att han håller på med något som kallas kärleksbombning. Det är ett sätt att manipulera en person genom att smickra hen väldigt mycket, ge massa komplimanger och väldigt snabbt förklara sin kärlek även om man inte ens känner personen särskilt bra. Kärleksbombning är INTE kärlek utan det är ett sätt att manipulera sig till att få det man vill ha. En person som verkligen tycker om dig för den du är och som vill dig väl kommer att lyssna till dig, respektera dina gränser och vara mån om att ta det lugnt och försiktigt i början. Om man verkligen älskar en person så bryr man sig om vad hen vill och vad hen känner. Det gör den här killen helt tydligt INTE...
Det är sist och slutligen du själv som bestämmer hur du vill gå till väga och om du vill ge honom en chans eller inte. Men jag hoppas att du isåfall gör det för att du själv vill och för att du verkligen har känslor för honom. Inte för att du tycker synd om honom eller för att det känns lättare att bara ge efter än att fortsätta säga nej. Kom ihåg att ingen annan har rätt att säga hur du ska tänka eller känna. Du vet bäst själv vad du vill och vad ditt hjärta och din magkänsla säger. Du har all rätt i säga strängt att han måste acceptera ditt beslut. Kom ihåg att du också får blocka honom ifall han inte lämnar dig ifred. Du behöver inte vara snäll och artig mot en person som inte lyssnar till dig eller respekterar dina gränser.
Om den här killen inte lämnar dig ifred är det viktigt att du berättar för någon trygg vuxen som kan stöda dig i den här situationen. T.ex. en förälder, en lärare, rektorn, skolcoachen, kuratorn eller någon annan vuxen som du litar på. Så får du ju såklart alltid ta kontakt med oss också.
Ta hand om dig, du är värdefull och du vet bäst själv! Kram <3
Rosanna