Pojkvän
08.09.2024
Okej så jag har en pojke som jag har fått till det med, vi har hängt två gånger nu och allt har varit bra. Vi har hånglat båda gångerna och jag börjar må illa efter varje gång. Alltså några minuer efter att vi slutat hångla behöver jag spy, och jag vrt inte varför det är så, jag behövde inte spy efter att vi hånglar så länge vi var tillsammans, varför spyr jag?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2024
Hej,
Det finns givetvis massor av olika saker det kan bero på att du börjar må illa efter att ni har hånglat, så det kan vara frågan om bara en tillfällighet men jag tycker ändå att du skall försöka fundera igenom allting och vara ärlig med dig själv.
Du skriver lite om er bakgrund, och att det inte alltid har varit som det är nu. På basen av det du skriver så låter det lite som att din kropp - och kanske ditt undermedvetna försöker berätta någonting för dig. Jag känner ju inte till detaljerna kring det som har hänt mellan er, men kan det t.ex. vara så att du har blivit sårad tidigare av denna person och att han sedan har ångrat sig? Om det är det som är situationen så tror jag att din reaktion kan bero på att du kanske fortfarande inte riktigt litar på honom? Man kan kanske jämföra det med den ick-reaktion man kan få för ett ex. Det är en person som man tidigare kanske har varit jättekär i - men efter att det tar slut så kan man inte riktigt förstå hur man tänkte då man tyckte att personen var härlig eftersom man plötsligt ser helt andra saker hos hen. Jag har ingen direkt förklaring till varför det blir så - dels beror det säkert på att man har en lite glorifierad bild av personer som man är förälskad i och att man sedan ser dem lite mer realistiskt, men dels tror jag också att det är någonting som hjärnan gör för att se till att vi håller oss borta från en person som gjort oss illa eller inte är pålitlig. Ibland reagerar våra kroppar fysiskt på sådant som vi inte kan formulera i våra tankar.
Fundera över huruvida du verkligen VILL hångla med personen eller om det är någonting du gör "bara för att" ni är ihop och du förväntas göra det. Om svaret är "njaaa".. så kanske du behöver fråga dig själv om det verkligen är denna person du skall vara med. Om svaret däremot är "Absolut! jag VILL verkligen hångla med honom!" - så kan det ju också vara så enkelt att du faktiskt är jättekär. Det är inte helt ovanligt att man reagerar konstigt då man är kär eller väldigt upphetsad. Man brukar tala om att man får "fjärilar i magen" då man är kär och det kan också vara så intensivt så att man t.ex. inte riktigt klarar av att äta för att man känner sig lite illamående eller orolig i kroppen.
Så tyvärr kan jag inte ge dig något exakt svar, det kan vara den ena ytterligheten eller den andra. Men jag tror att du själv kommer att komma underfund med svaret om du känner efter.
Kram,
Tessi