Pojkvän
09.10.2024
Hej jag är en 13 årig tjej. Det känns som jag och min pojkvän glider ifrån varandra. Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta kämpa för vårt förhållande eller ska jag ge upp?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vad tråkigt att du känner att ni glider ifrån varandra. Det är helt naturligt att det går så och ibland är det inte en dålig sak men om det känns ledsamt för dig så är det ju såklart en jobbig sak du går igenom.
Det bästa du kan göra i nuläget är att prata med din pojkvän. Du kan förklara att du känner att ni håller på att glida ifrån varandra och fråga honom ifall han känner likadant. Du kan även berätta att tanken på att gå skilda vägar känns ledsam och att du tycker väldigt mycket om honom. Fråga även vad han känner för dig och vad han tänker om er relation och er framtid.
Ni kan även prata om vad ni önskar av varandra i ert förhållande. Alla människor är olika och alla har olika behov och kommunikationsstil. Finns det något som du önskar att din pojkvän skulle göra annorlunda? Finns det något han vill att du ska göra annorlunda? Kan ni hitta ett sätt att hålla kontakt på som båda är bekväma med. Kom ihåg att ni fortfarande har egna liv fast ni är i en relation. Alla har inte tid eller energi att kolla på telefonen och skicka meddelanden hela tiden. Det passar helt enkelt inte för alla och det är okej! Om detta är ett problem i er relation så måste ni prata om det och vara ärliga med era känslor. Ni kan säkert kompromissa och hitta en lösning som båda är bekväma med.
Om båda två är villiga att prata, kompromissa och jobba för förhållandet så ser jag ingen orsak att göra slut om det inte är det du vill. Om ni tycker mycket om varandra och vill göra ert bästa för att båda ska trivas i relationen så kommer ni att klara av både problem, olikheter och motgångar. Par som går igenom tuffa perioder tillsammans har oftast ett starkare och stabilare förhållande, ett som kan hålla länge och klarar av motgångar. Men det kräver att båda kämpar, det räcker inte med att bara en person gör det!
Det är sist och slutligen upp till dig vad du väljer att göra. Men börja med att prata med din pojkvän och se ifall ni kan jobba på er relation och acceptera varandras olikheter.
Kram och lycka till <3
Rosanna