Pojkvän eller inte
25.11.2024
Hej! Jag är tillsammans med en kille i min klass och vi har varit tillsammans i lite över en månad. Jag älskar honom men problemet är att jag inte vet om jag älskar honom som pojkvän eller en av mina bästa vänner. Innan vi blev tillsammans skrev vi med varandra och hade bara roligt nu är samtalen mer allvarsamma och vi har inte lika roligt då vi skriver. Han vet allt om mig och jag vet allt om honom men jag vet inte om jag vill vara ihop med honom längre. Jag är rädd för att förlora honom eftersom att han är en av mina bästa vänner också. Vad ska jag göra? Koalabjörnen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.11.2024
Hej!
Det är helt normalt att känna sig förvirrad och tveksam i början av en relation. Ni är fortfarande i ett väldigt tidigt skede av ert förhållande men det har ändå börjat bli lite mer seriöst. Sånt kan kännas lite skrämmande ibland.
Samtalen blir oftast mer seriösa eftersom man litar på varandra mer och vill lära känna varandra på djupet. Det är så det ska vara i en kärleksrelation. Om man inte är van med sånt kan det dock kännas väldigt allvarligt och som att man inte längre har lika kul tillsammans. I en hälsosam relation kan man vara både kärleksfull och lekfull men även seriös när det behövs. Det är viktigt att ha djupa diskussioner där man får tala om sig själv och sitt mående. Det är så man lär känna varandra och bygger upp en trygg och stark relation där båda litar på varandra och är bekväma med varandra. Det betyder såklart inte att det roliga ska försvinna.
Eftersom du skriver att du nog älskar honom men känner dig aningen osäker så vill jag uppmuntra dig att vänta lite med att göra slut och istället pröva några saker först som kan hjälpa dig förstå dina känslor bättre.
Är det möjligt att det inte är dina känslor som är problemet utan att du kanske inte får det du vill av det här förhållandet? I ung ålder är det inte så lätt att veta vad man önskar sig av en relation men vi har alla olika behov och förväntningar även om vi kanske inte vet exakt vad dom är. Försök fundera för dig själv hur du skulle vilja att er relation såg ut, vad ni skulle göra tillsammans, vad ni skulle tala om, hur det skulle kännas och vad ni skulle göra för varandra. Tänk igenom det här noga och fundera sedan för dig själv vad du kan göra för att ditt förhållande ska bli ett sånt som du vill ha.
Sedan är det jätteviktigt att du pratar med din pojkvän om saken. Han kan inte veta vad du vill, vad du tycker och tänker och vad du har för behov om du inte berättar det. Nu menar jag såklart inte att du ska peka ut vad han gör fel men du kan berätta lite om hur du vill att ni tillsammans ska utveckla er relation. Berätta vad du behöver för att må bra och fråga även vad du kan göra för att han ska må bra.
Du kan också förklara att du önskar att ni försökte prata mer om roliga saker så att ert förhållande inte känns så dystert hela tiden. Såklart måste man få prata om tunga saker när det känns jobbigt men du kan uppmuntra till att ni båda försöker vara mer positiva med varandra under dagen. Om båda mår dåligt blir det väldigt tungt i längden att stöda varandra utan hjälp från någon vuxen. Det är såklart jättefint att ni kan prata helt öppet och ärligt om sånt som är svårt, det ska ni absolut fortsätta med. Men ni behöver också prata med någon utomstående trygg person som verkligen kan hjälpa er.
Det är också helt vanligt att känslor kan variera lite under förhållandet, ert förhållande ser inte likadant ut nu som för en månad sedan så det är inte konstigt att känslorna också är lite förändrade. Att verkligen lära känna en människa och hitta den där äkta, djupa kärleken och förtroendet för varandra tar tid och det kommer sällan utan vissa utmaningar. Par som är öppna och ärliga med varandra, som lyssnar till varandra, respekterar varandras gränser, tar hand om varandra, vill varandras bästa, skrattar tillsammans och går igenom motgångar tillsammans har ofta en större chans att få ett starkt, kärleksfullt förhållande som håller länge. Men ett sådant förhållande kräver tid och arbete. Det är inte alltid lätt.
Det är sist och slutligen bara du som kan avgöra vad du vill och vad som är bäst för dig att göra i den här situationen. Jag hoppas att du tar lite tid på dig att fundera över dom här sakerna och prata med din pojkvän. Om du trots allt känner att du vill gå tillbaka till att vara vänner så har du all rätt att göra det! Bara för att man är lika varandra och passar bra ihop behöver det inte betyda att man måste ha romantiska känslor för varandra. Det är helt okej att man bara vill vara vänner. Även om jag hoppas att du inte gör något förhastat så ska du heller inte vänta för länge ifall du redan har bestämt dig. Men prata gärna med din pojkvän först och var så ärlig du bara kan.
Jag förstår att du oroar dig för att förlora din pojkväns vänskap ifall du väljer att göra slut. Men du kan heller inte låta den oron vara det enda som gör att du stannar. Oro är inte en bra grund för ett hälsosamt förhållande. Det kan hända att din pojkvän behöver lite tid innan han är okej med att bli goda vänner på nytt men om ni fortsätter att prata med varandra och vara öppna med varandra så tror jag nog att ni kan hitta tillbaka till er vänskap med tiden.
Kom ihåg att du och han alltid kan vända er till trygga vuxna i er omgivning med era problem, tankar och känslor. Det kan vara t.ex. Föräldrar, lärare, skolcoachen, kuratorn eller någon annan trygg vuxen som du litar på.
Man kan även vända sig till:
UNGDOMSSTATIONEN FIILIS
ÄRLIGT TALAT-CHATTEN
Det skulle vara jättebra om ni båda fick hjälp med era problem så att ni inte behöver sätta så stor tyngd på varandra. Du kan tänka dig att mental ohälsa är som att vara på djupt vatten. Du och din pojkvän kan hjälpa varandra att flyta men förr eller senare blir det för tungt och så sjunker ni tillsammans. Vore det inte bättre om ni istället hade varsin livbåt så att ni tillsammans kan ta er tryggt till land? Det är samma sak med romantiska förhållanden eller vänskapsrelationer. Man kan stöda varandra, vara där för varandra och prata med varandra men man kan inte ensam bära varandra, man behöver även hjälp av andra människor.
Kom ihåg att du är värdefull och du förtjänar att må bra och leva ditt liv så som du vill!
Kram <3
Rosanna