Pojkvän ljuger om småsaker
10.06.2020
Behöver verkligen råd.
Jag och min kille har varit tillsammans i 2 år och varit sambos i drygt 1 år.. inte jättelänge alltså. Vi har enligt mig ett bra förhållande, som bästavänner fast med känslor. Men en sak som jag tycker är jobbig och något som tär på mitt psyke och självförtroende är att han ofta ljuger om småsaker. Och det är egenligen inte Vad han ljuger om som är själva problemet utan Att han ljuger. Känner att jag tappar tillit varje gång han ljuger o det triggar min ångest nått rejält. Idag tex så pratade vi om Fifa (han spelar det ibland på fritiden) o då frågade jag om man kan köpa saker på spelet online o då sa han att man kunde det men att han Absolut inte gjorde det. Men såg senare i smyg att han visst har gjort det. Och det där är en sån småsak men varför ska man ens ljuga om det från början? Jag skulle verkligen inte bli arg han gör ju vad han vill med sina pengar. Det känns bara som att han snabbt väljer den enklaste vägen o drar en lögn än att bara säga som det är.
Känns som texten blir för lång nu. Men jag behöver verkligen råd. Älskar honom och kan inte se mitt liv utan honom och bara tanken av det skrämmer mig. Men samtidigt tär det på mitt psyke när han ljuger. Blir så himla svarsjuk o tänker hela tiden om det han säger nu verkligen är sant.
Hjälp. EA

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.06.2020
Hej!
Tack för din fråga, det är bra att du beskriver vad som hänt och hur du känner – så du behöver inte alls oroa dig för att frågan skulle ha varit för lång. Det är inte alls konstigt att din tillit till honom brister, när du insett att han ljuger om småsaker. Ja menar – det är viktigt att man kan berätta om de små sakerna i sin vardag till varandra och nu så märker du att han ljuger om dem. Så, vill poängtera att du inte har gjort något fel här! Det är han som ljuger. Prata med honom, fråga upp varför han ljuger om dessa saker. Tilliten i ett förhållande är viktigt. För ditt eget mående så borde du prata med honom om detta - berätta om de saker du märkt att han har ljugit om. Kanske han har någon förklaring? Och varför har han valt att inte berätta hela sanningen isf? Är han rädd för att du ska reagera på ett visst sätt?
De småsakerna i ett förhållande är viktiga! Ta hand om dig.
Kram, Ida