Pojkvän som kollar på porr
27.11.2024
Hej! Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 1,5 år nu och han har nog alltid tittat på porr, och han har sagt de åt mig. Men på nå sätt har jag int tagi in de, ja vet att han gör de men ja har int tänkt på de nå destomera. Men nu di senaste månaderna har jag börja tänk på de å ja e verkligen int bekväm me att han kollar på de. Jag har bett honom å förklara fö honom så många gånger att ja vill int att han ska göra de fö ja tycker de e lite fult på mot mig att han ska kolla på andra nakna kvinnor hela tiden. Men han säger bara att han måst få göra va han vill å att han int kommer å sluta.
Ja tror int att han egentligen förstår hu myki de faktiskt stör mig. Jag förstår tanken att han behöver nånting att kolla på då han runkar å de respekterar jag men att han ska kolla på andra nakna kvinnor och kommer till det, de e de som gör mig så arg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2024
Hej,
Jag tror inte att det finns något "rätt svar" eller enkel lösning på ert problem, annat än att kommunicera och försöka förstå varandra. Det är mycket möjligt att du inte alls kommer att hålla med mig i det jag skriver, och det måste du förstås inte göra heller, men alltid då det uppstår konflikter eller återkommande gräl i ett förhållande är det bra att fundera över varför man provoceras av en viss sak och om det går att nå en kompromiss. Du skriver att du alltid har vetat om att han tittar på porr men att det är under de senaste månaderna som det har börjat störa dig. Det du själv kan fundera på är vad som eventuellt har förändrats då du själv nu upplever svartsjuka över det trots att du inte tidigare har tänkt så mycket på saken?
Det är viktigt att du förstår att svartsjuka i sig inte är "fel" utan en helt naturlig känsla. Det är naturligt att reagera med svartsjuka då man känner att någonting hotar ens förhållande. Det betyder inte nödvändigtvis att det är någonting farligt som händer och svartsjuka behöver inte vara ett problem - det är bara en känsla som man har just då. Det som gör att svartsjuka blir ett problem är då svartsjukan börjar styra ens handlingar eller leder till att man surar eller grälar om saker istället för att försöka hitta lösningar.
Jag tycker att du skall fundera på varför du upplever det så sårande att han tittar på andra nakna kvinnor. Människor har i alla tider varit intresserade av nakenhet och sex. Det betyder inte att han skulle vilja ligga med andra människor eller att han önskar att du var annorlunda. Finns det någon film (eller porrfilm) som du själv tycker att är upphetsande? Innebär det då att du tycker att din pojkvän är mindre upphetsande eller att han har anledning att vara svartsjuk över det?
Du skriver att du förstår tanken att han behöver nånting att kolla på då han runkar och att du respekterar det, men samtidigt skriver du att du flera gånger har bett honom sluta och att du blir arg över att han tittar på andra nakna kvinnor. Det låter som att detta ämne har blivit väldigt infekterat mellan er, du upplever kanske att han går över en gräns då han tittar på porr, och han upplever kanske att du försöker begränsa honom då du vill att han skall sluta titta på porr. Ni skulle antagligen båda två behöva fundera över hur ni lägger fram era ord om diskussionen skall leda till någon sorts lösning.
Du har rätt att leva i ett förhållande där du känner dig sedd, och där du får dina behov av bekräftelse tillgodosedda. Om man bortser från att han ser på porr, tycker du då att han är hänsynsfull då det kommer till dina gränser? Finns det andra situationer i ert förhållande där du känner dig otrygg eller osäker på vad han känner för dig? Jag förstår din motvilja till att han tittar på porr om han t.ex. hellre gör det än har sex med dig, om han kräver att ni skall titta på porr medan ni har sex eller om han öppet jämför dig med skådespelarna i filmerna. Det är också förståeligt att du tycker illa om det om han även på andra områden visar att han inte bryr sig om dina känslor eller gränser. Men om det enda problemet ni i nuläget har är att han runkar till porr då han är ensam så tycker jag i sig inte att det finns någon anledning för dig att vara svartsjuk.
Givetvis känner jag inte till din pojkväns intresse för porr eller hur ert förhållande fungerar, men rent generellt kan man kanske konstatera att det att man ser på porr oftast inte handlar så mycket om skådespelarna i sig eller att man skulle ha något direkt intresse för dem - utan mer om att porrfilmen föreställer en sexuell situation som är upphetsande just därför att den är en fantasi och där de medverkande är ganska anonyma. Jag tror med andra ord inte att det är så att din pojkvän skulle vara mer intresserad av tjejerna i filmerna än han är av dig eftersom de inte är verkliga medan du ÄR verklig. Det att människor runkar till porrfilmer där personerna som medverkar ser ut på ett visst sätt innebär inte nödvändigtvis att det är just den typen man attraheras av i verkligheten. Jag tror också att det finns personer för vilka porren fungerar lite som de egna fantasierna, de är inte situationer som man nödvändigtvis skulle vilja genomföra i verkligheten men de kan ändå vara upphetsande att tänka på, och de skall man inte heller behöva få någon annans välsignelse till. Man har rätt till sin egen sexualitet och till sina egna sexuella fantasier även då man är i ett förhållande - och det tror jag att du håller med om. Men då är det egentligen upp till dig att ta ställning till om det är en dealbreaker att han vill titta på porr. Det jag menar är alltså att du har rätt till dina egna gränser i ert förhållande, men han har samma rätt som du att avgöra vad som är rätt för honom.
Försök ge det lite tid och fundera igenom saken. Försök gärna att tala om svartsjuka och gränser i ert förhållande på ett allmänt plan för att se hur lika (eller olika) ni tänker. Men OM detta med porren är ert "enda problem" så hoppas jag att du kan lita på att han är tillsammans med dig därför att han vill vara det. Därför att du är precis den du är.
Många kramar.
Tessi