Pojkvän umgås med exet?
28.12.2015
Hej!
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart ett halvår och jag gillar honom såklart jättemycket. Grejen är den att han pratar jättemycket (enligt mig) med sitt ex som han tidigare varit tillsammans med i över ett år. Exet och jag känner inte varandra men vi är inte direkt på god fot eftersom att jag och min pojkvän messade en hel del medan de två fortfarande var tillsammans vilket antagligen var en av orsakerna till att det förhållandet tog slut. Jag tror att hon ser mig som värsta "pojkvänstjuven", och jag förstår absolut hennes synvinkel även om inget hände mellan jag och killen medans de var tillsammans. Sedan gjorde de två slut och några månader senare blev jag och killen ett par. Ex-flickvännen pratade då inte med killen på ett tag (vad jag vet) men eftersom att hon och jag går i damma skola fick jag ju en del fula blickar av henne och hennes kompisar. Vad jag har hört så har hon haft ett nytt förhållande under hösten men nu när det har tagit slut har problemen börjat. Exet och min pojkvän har skickat mycket med varandra och hon är nu en av hans topp vänner på snapchat. Han har också varit till hennes flera gånger. Han har frågat ett par gånger om det är okej att de träffas då och då och jag har sagt ja fast jag inte tycker att det är okej. Varför ska de vara vänner om de inte längre har känslor för varandra? Men jag kan ju inte heller förbjuda honom för att prata med henne för då blir jag till den avundsjuka och kontrollerande flickvännen, vilket jag absolut inte vill vara! Jag vet ju att det inte behöver vara något annat än vänskap mellan dem två men det känns ändå inte bra och jag är rädd att han jämför oss båda och sedan går tillbaka till henne. Är det okej att de träffas ganska ofta och är det bara jag som är paranoid? Vad ska jag göra? "Pojkvänstjuven"

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2015
Hej du
Jag skulle känna exakt likadant som du. Du har helt rätt i dina känslor. Jag tror du borde ta ett snack med din kille och berätta som det är att du tycker det känns trist att han ska umgås så jätte mycket med sitt ex. Det borde han nog förstå. Du kan ju säga att han kan tänka sig in i hur det skulle vara om rollerna skulle vara ombytta och det var du som skulle umgås massor med ditt ex, vad skulle han tycka om det? Såklart kan man inte förbjuda någon att umgås men man behöver inte ställa upp på vad som helst heller, man måste få visa sitt missnöje ibland.
Hans ex har ingen orsak att vara sur på dig. Om allt skulle varit bra mellan dem så skulle du inte sluppit in mellan dem. Och dessutom så hann de ju göra slut innan ni blev ihop. Du är inte alls någon pojkvänstjuv. <3
Säg exakt som du skrivit i frågan att du tycker att det inte känns bra att veta att han träffar henne ensam och att du är rädd för att mista honom. Det borde öppna hans ögon. Ofta så kommer man inte ens att tänka på att man kanske sårar den andra med sina gärningar, då man så klart vet själv att man inte menar något annat än vänskap med den andra. Han kanske inte ens har tänkt tanken att du kunde ta illa upp över det här. Du kan också bra säga till honom att du inte vill vara en svartsjuk och kontrollerande flickvän men att det nu känns såhär i alla fall. Allt bottnar ju i att du inte riktigt känner dig säker på hans känslor och vad han har för planer för er. Det kan vara bra att han vet det också.
Hoppas att allt reder upp sig, inte roligt att måsta gå omkring och känna sig orolig och inte kunna njuta av allt härligt i livet.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna