Problem
09.03.2022
En pojke ska komma till mig och ja vet inte om ja vill eller inte. Får ångest men vill också att han ska komma. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2022
Hej,
Jag är inte säker på vilken typ av relation ni har, men du skall komma ihåg att det alltid är du själv som bestämmer över dina egna relationer och vad du är med på. Så om du inte är säker på vad du vill så kanske det är värt att vänta tills du vet vad du känner? Du behöver inte gå med på saker du inte vill göra bara för att vara någon annan till lags.
Så det du kan fundera över är vad som är syftet med hand besök, och om ni två har samma uppfattning om vad besöket betyder? Om det t.ex. handlar om att han kommer dit för att han tror att det betyder att ni skall ha sex och det är det du är osäker på om du vill eller inte så är det bättre om du är tydlig med det från början. Men även om det skulle vara så att ni skulle ha "avtalat" om att han skall komma dit och ni skall ha sex så har du rätt att backa ur om det inte känns rätt. Det är inte ett brott att inte vilja ha sex - däremot är det ett brott att tvinga någon till sex som inte vill det.
Gå efter din egen magkänsla. Det är i första hand dig själv och dina egna känslor du är ansvarig över.
Kram,
Tessi