Rädd för förhållande
28.08.2024
Hej, NÄSTAN alla runtom mig är eller har i nått skede varit i ett förhållande förutom mig. Jag har aldrig haft en pojkvän eller haft sex. Min första kyss var på fyllan med en random kille som jag säkert aldrig kommer se igen, alltså ingen romantisk upplevelse. Jag är medveten om att jag är jätte kritisk till när det kommer till att hitta en partner och även om jag tycker nån kille är snygg eller trevlig så kommer jag liksom alltid på något som får mig att övertyga mig själv om att han inte är den rätta. Jag har insett att jag självsaboterar mina möjligheter att bli tillsammans med någon på grund av rädsla. Jag kan prata med killar och till och med ge en kyss, men jag låter det lixom aldrig gå längre. Jag är rädd för att ha sex, livrädd. Detta beror på att jag inte är jätte bekväm med att röra mig själv där nere eftersom det bara gör ont, allt gör ont. Jag har trauma från att försöka få in en tampong, det går helt enkelt inte. Så varje gång jag tänker på att bli tsm med någon går tankarna direkt till ”men jag vågar inte ha sex, det kommer göra så ont” De flesta av mina vänner har tappat oskulden och säger också att det gör lite ont de första gångerna och att jag inte ska oroa mig men de förstår inte, en TAMPONG får mig att falla ner på toagolvet och ha lust att skrika ut pga smärtan så HUR ska jag kunna ha sex? Man säger ju att bli tillsammans med någon inte betyder att man måste ha sex men det stämmer ju inte, alla har sex och alla förväntas ha sex. Jag vill uppleva en tonårskärlek, jag vill ha en pojkvän och uppleva alla de underbara sakerna som mina vänner gör, jag vill inte bara se på från sidan. Men jag känner mig hopplös, jag känner att jag aldrig kommer överkomma denna rädsla och låta någon komma nära mig, hjälp! Självsaboterare
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan kännas som att alla andra har sex och förhållanden till höger och vänster. Men det är väldigt lätt att få en aningen förvriden bild av verkligheten. Jag tror att det är långt fler människor än du skulle tro som inte heller haft någon av dessa upplevelser. Med det sagt förstår jag ändå att man kan känna press och frustration över att man inte har samma erfarenheter som sina vänner. Man skulle inte behöva känna så men det är helt normalt och mänskligt att man gör det.
Jag vill lugna dig lite och påminna dig om att du fortfarande är väldigt ung och absolut inte har bråttom med varken sex eller romantiska relationer. Även om många i din ålder i just din kommun har haft dessa upplevelser så kan jag lova dig att utanför din kommuns gränser ser läget annorlunda ut. Det som kanske känns onormalt på din ort är alltså helt normal på andra ställen i landet/världen. Därför är det så synd att du ska behöva känna press bara på grund av läget där var du bor.
Jag förstår att det är jobbigt att känna att man står vid sidan och ser på medan alla andra gör “underbara saker” men jag kan lova dig att inte alla dina vänners upplevelser med sex och relationer är underbara. Det är kanske den bilden du får men du kan vara helt säker på att livet inte är en dans på rosor bara för att man har en tonårskärlek eller för att man har sex. Det är ofta en insikt man får lite senare i livet när man fått lite mer perspektiv. Precis som allt annat här i världen för relationer med sig både bra och dåliga saker. Man kan ofta känna att den egna livssituationen inte är tillräcklig och att alla andra har så mycket roligare hela tiden. Man faller lätt i den gamla vanliga fällan där “gräset alltid är grönare på andra sidan” och det egna livet aldrig är tillräckligt bra. Sanningen är att det finns otroligt många unga som är extremt olyckliga och otrygga i sina relationer. Unga som sedan kommer växa upp och ångra att dom inte väntade med sex och förhållanden tills dom verkligen var redo för det. Då är det enligt mig bättre att vara lite kräsen med vem man väljer att inleda en relation med.
Sex och förhållanden är inte något man behöver eller ska tvinga fram. Det är något man gör för att man verkligen vill och känner för det. Det ska kännas naturligt, tryggt och bekvämt. Därför är det upp till var och en att vänta tills man känner sig redo och taggad. Den känslan kommer när den kommer. Jag förstår att du känner att ditt kritiska tänkande kring killar, sex och seriösa relationer är ett problem men jag ser det mera som att du vet vad du inte vill ha och tvingar inte fram falska känslor. Något jag anser vara en positiv egenskap.
Samtidigt litar jag på dig om du upplever att du självsaboterar. Det är inte ovanligt att man gör det på grund av rädsla och osäkerhet men det kan hända att du är lite väl hård med dig själv. Kanske finns det en viss del av självsabotage men det kan som sagt hända att du också har en tydlig bild av vad du vill och inte vill ha i en relation. Vilket inte alls är en dålig sak. Du kan försöka fundera för dig själv och gärna skriva ner sånt som du önskar dig av en partner. Vad behöver du för att känna dig glad, trygg och bekväm i en relation? Vad önskar du att din framtida partner har för egenskaper? Hurudan vill du inte att han ska vara? Vad kan du kompromissa med och vad kan du absolut inte kompromissa med? När du har en tydligare bild av dina önskemål och behov så är det lättare att lägga märke till när du självsaboterar och när du endast håller din standard.
När det kommer till sex och beröring vill jag först och främst vara tydlig med att det inte finns några krav på vad man borde göra. Sex och självberöring är till för att det ska kännas skönt och bra. Det kan ta lite tid innan man kommer underfund med hur man ska smeka sig på ett sätt som passar en själv. Men jag tror att det är bra om du får koll på den biten innan du har sex med en partner. Om man vet vad som känns skönt för en själv är det lättare att kommunicera sina behov till en partner.
Du berättar om att allt tar ont, då undrar jag vad och var exakt det gör ont? Det är inte ovanligt eller konstigt att ha problem i samband med penetration (att man för in något i slidan) men tar det även ont när du rör dig utanpå? Flickor/kvinnor får främst njutning av yttre stimulering, alltså när man rör vid klitoris och andra erogena zoner på kroppen. För många är penetration inte alls särskilt skönt. Speciellt inte utan annan yttre stimulans. Man kan lätt få en bild av att sex ska vara på ett visst sätt men sanningen är att sex kan vara flera olika saker. Varje människa är unik och sånt som kan kännas skönt för en person behöver inte alls kännas skönt för en annan. Därför är det upp till var och en att utforska sig själv och röra sig själv på ett sätt som känns bra. När man har sex med någon annan är det viktigt att båda två är ärliga med sina behov och gränser och att man öppet och ärligt kan kommunicera kring vad som känns skönt och vad som inte gör det. Man ska aldrig känna sig tvungen att gå över sina egna gränser eller utsätta sig själv för smärta bara för att tillfredsställa någon annans sexuella behov. Sex är så mycket mer än penetration och det finns så otroligt många, roliga sätt som man kan få varandra att njuta på. Desamma gäller när man har sex med sig själv.
Försök att i nuläget inte alls föra in något i slidan när du rör dig själv utan börja med att ta en spegel och titta på ditt underliv, bli van och bekväm med hur det ser ut där nere innan du gör något annat. Sedan kan du t.ex. börja tänka på något eller någon som får det att pirra lite extra i kroppen. När du nått den punkten att du verkligen känner dig upphetsad kan du börja utforska din kropp och röra den på flera olika ställen, t.ex. hårbotten, halsen, nacken, brösten, bröstvårtorna, magen, rumpan, inre låren osv. Ta tid på dig och känn efter hur allt känns. När du känner dig redo kan du väldigt lätt försöka smeka de yttre delarna av ditt kön. Du får gärna använda glidmedel eftersom det brukar göra allt lite lättare och roligare. När du känner dig riktigt upphetsad kan du sedan lätt börja röra vid din klitoris, ta god tid på dig och känn efter hur det känns i kroppen. Efter ett tag kommer du nog hitta ett sätt som känns bra för dig. Om det gör ont är det ett tecken på att du inte är tillräckligt upphetsad eller att du tar i för hårt. Du kan du aningen backa lite och röra dig själv någon annanstans på kroppen eller bara röra dig själv lite mer lätt och försiktigt.
Om du fortsätter uppleva problem när du ska sätta in en tampong kan det också vara skäl att ta paus med det ett tag och istället använda binda. Det är inte bra att tvinga in något i slidan om det gör ont, det tär på dig både fysiskt och psykiskt. Du får jättegärna gå och prata med din skolhälsovårdare om det här eller boka tid till en gynekolog som kan ge dig lite mer klarhet i varför det gör så ont och ge dig tips på hur du kan göra för att minska på smärtan. Ofta handlar det bara om att man spänner sig omedvetet och behöver tips på hur man ska slappna av i underlivet. Om man har dåliga och smärtsamma minnen/erfarenheter av att försöka föra in något i slidan kan det absolut göra att kroppen reagerar genom att spänna sig varje gång man försöker på nytt. Kroppen gör ofta det när den förbereder sig för smärta. Det här är som tur något man kan öva på och det går absolut att jobba bort med tid och tålamod. Men det vore bra om du tog kontakt med t.ex. din skolhälsovårdare så att ni tillsammans kan fundera ut en lösning på ditt problem.
Jag misstänker lite att du stressat så pass mycket kring dig själv, din kropp, sex och relationer att du tyvärr skapat väldigt mycket press och obehagliga känslor kring intimitet och beröring. Det är absolut något som går om så du behöver inte oroa dig för att det alltid kommer vara så här, men det skulle kanske vara helt vettigt att ta lite paus från sådant som ger dig smärta och obehag i nuläget. Det kan leda till mer besvär om du utsätter din kropp för fortsatt smärta. Försök i nuläget att fokusera på dig själv och sådant som känns roligt och meningsfullt för dig. Jobba på att stärka din självkänsla och ditt självförtroende och försök att inte lägga så mycket fokus och energi på vad andra håller på med och jämföra dig själv med människorna runt omkring dig. Det vinner du verkligen ingenting på. Du är bra precis som du är och du förtjänar att må bra och utvecklas helt i din egen takt. Du ska inte behöva göra sådant som du inte känner dig redo för. Du är ju inte här för att lida. Du är här för att leva ditt liv som du vill och göra saker som får dig att må bra. Om sex, beröring och relationer känns för skrämmande för tillfället så är det inte något du behöver tvinga fram bara för att du vill dela erfarenheter med dina vänner. Du märker nog sedan när du är redo för sånt.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram,
Rosanna