Rädd för kärlek
31.10.2021
Hejj. Jag är väldigt rädd för kärlek samtidigt som jag längtar så efter ett förhållande. Det är länge sedan mitt förra förhållande tog slut men det vaikuttaa mig ännu, jag vågar inte lita på nåån, och årkar typ inte lära känna nån som inte kmr vara i mitt liv föralltid. Jag vill ha både psykisk och fysisk närhet. Alla på tinder är idioter. Känns som att ingen på denna jord tänker som mig. Är skönt att vara själv för det mesta men ofta tänker jag på detta och känner mig ensam och är ledsen. Vissa menar att man måste sänka ribban, men jag dealar inte bort mina kriterier, samtidigt som jag undrar om det finns någon som ens passar mig. Orkar lixom inte ens med tanken på att sitta vid en stel svärfamiljemiddag. Behöver nog höra andras tankar om detta Joo

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att det är frustrerande att ha dessa två motstridiga känslor i sig – den ena som längtar efter närhet och den andra som ännu inte riktigt känner sig redo att släppa in nån.
Jag vet ju inte hur ditt förra förhållande slutade, men det låter som att något i det hela sårade dig rätt mycket eftersom du ännu inte känner att du kan lita på någon. På den punkten skulle jag vilja rådgöra dig att försöka minnas att ditt ex är en person – och alla andra är andra personer. Alltså försök att inte föra över ditt ex egenskaper på andra, alla är inte som hen, och bara för att hen gjorde si och så mot dig så betyder det inte att det mönstret nödvändigtvis behöver upprepas. Dessutom så har du ju säkert lärt dig en del från det förhållandet också, som kan vara av nytta i ett annat förhållande, bara du också vågar ge en ny person en ärlig chans utan att jämföra hen för mycket med exet.
Men med det sagt så tycker jag absolut inte du behöver skynda dig heller. Du ska inte pressa dig in i något innan du är redo. När den rätta dyker upp, så gör den det. Det kanske helt enkelt är så att du ännu behöver lite tid att bygga upp dig själv, läka de sår som du har, och sitta tiden på att rikta din kärlek till dig själv? Det är ju ändå en positiv sak att du trivs med att vara själv för det mesta. Det att du känner dig ledsen över att du inte har någon partner är ju däremot inte så kul, MEN, fundera här hur stor del av dig som på riktigt är ledsen över att du inte har någon, och hur stor del som kommer av din omgivnings press på att man ska ha någon, alltså att ”alla andra har ju någon”. För man ska komma ihåg att inte jämföra. Allas väg är inte likadan, vi gör saker i olika takt. Ibland är det tid att fokusera på exempelvis studier och vänner, andra gånger partnerskap.
Jag tycker det är en bra sak att man har en viss standard på vem man vill vara med, och vissa kriterier. Inte ska man ju vara med vem som helst ”bara för att”. Det är varken rätt mot en själv eller mot den andra personen. MEN, jag tror också man kan behöva vara medveten om att alltid är det inte just en sån person som man TROR man vill ha, som man faktiskt vill ha. Känslor kan vara lite lustiga på det viset, de följer inte alltid det man tror de ska. Så jag tror ändå det är bra om man försöker vara öppensinnad för vem som kan dyka upp, även om man har en viss standard. Också för att öppenhet mot andra människor gör att även du uppfattas som mer attraktiv + att folk snabbare sätter ner sina sköldar när de möts med öppenhet, så att du snabbare kan se vem någon är på riktigt.
Var försiktig så att du inte använder dina höga standarder till att aktivt SÖKA fel hos potentiella partners, då låter det mera som ett skydd för att slippa komma någon nära, alltså att man kanske inte riktigt egentligen är redo att släppa in nån. För alla människor har sist och slutligen något som är lite irriterande med dem, haha. Det är bra att försöka vara lite medveten om sig själv och hur man tänker där, speciellt om man ändå faktiskt längtar till att få vara någon nära. Ibland är det ens egna tankar som inte ger saker en chans.
För att sammanfatta – ge det tid och tålamod, sätt mera tid på att vara kärleksfull mot dig själv än att söka någon (ofta när man gör det så ”dyker någon plötsligt bara upp i förbifarten”), ha dina kriterier men försök samtidigt vara open minded. Ifall du inte hittar nån på Tinder så ta en paus från appen. Har du provat exempelvis OKcupid, om du ändå vill söka online? Du säger att du inte hittar någon som tänker som du, på den dejtingsidan kan du fylla i dina åsikter/tankar om olika saker, och så matchar sidan ihop dig med personer som har samma värderingar. Bara ett tips. :)
Nu blev det här svaret rätt ”svamligt”, men jag hoppas du fick något ut av det i alla fall :) Med tiden kommer du nog hitta någon fin person, ha tålamod, och lycka till! <3
Kram, Kix