Redo?
17.04.2014
Hej Decibel! :) Tycker att denhär sida är super!! Min fråga är att jag och min pojkvän har funderat en tid på sex. Vi har varit ihop lite mer än ett år och vi kan prata väldigt öppet i om saker och ting. Så vi har funderat på om vi skulle ta vårt nästa steg i vårt förhållade vilket skulle vara sex. Vi har sett varandra nakna och rört varandras könsorgan. Jag har runkat av honom och han har pullat mig och runkat av mig. Vi har också haft munsex. Vi är båda oskuld. Så vi känner varnadras kroppar väldigt väl. Mina föräldrar åker på en semester så då skulle jag vara ensam hemma på dagarna och då skulle han vara hemma hos mig. Vi tänkter att vi skulle kunna ha sex då. Min pojkvän är väldigt religös så där kommer ju frågan om att ha sex före äktenskap. Han säger att han vill men att ibland är han osäker för att Bibeln säger emot det. Jag är redo men tänker att han kanske inte är redo. Ska jag bara lite på det då han säger att han är redo? :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
25.04.2014
Hej :)!
Först måste vi tacka för berömmet <3 :D
Sedan måste vi berömma dig och din pojkvän för hur ni hanterat er sexuella utveckling: ni har redan gjort precis som vi skulle rådge alla unga par att göra! :D Ni känner er trygga tillsammans och tycker om varandra, har utforskat varandra ordentligt, har låtit de "sexuella utvecklingstrappstegen" få ta tid på sig innan ni gått så långt som till vaginalt samlag osv. Stooor guldstjärna åt er!!! Ni har "grundat" för ert sexliv väldigt bra! Och visst, ni behöver inte ta nästa steg ännu om ni inte båda känner er redo, det finns inga "måsten" och "borden" här. Det här är redan ett jättebra sexliv och tillfredsställande i sig. Sex ska man aldrig skynda in i och aldrig göra om det inte känns 110% rätt för båda. Annars är risken stor att man förstör något som kunde ha blivit fint och minnesvärt.
Vilket för oss till frågan om huruvida din pojkvän verkligen känner sig redo eller inte. Det kan bara han veta, men vi kan säga att det såklart finns flera saker som påverkar. Kroppen och knoppen såklart (läs mer tex under När är jag redo att ha sex här på Decibel), men för honom inverkar också hans religiösa övertygelse, kanske också vad andra skulle tycka om de fick reda på att han haft sex utanför äktenskapet. Och det är inga lätta tankar och beslut det, för beroende på hur troende man är, så kan ett "felaktigt" beslut ge många tunga tankar, ångest och ånger. Det kan blir stora problem av det, både av den inre konflikten, i relationen med dig och hur han förhåller sig till andra. Och inte vill du ju att det ska förstöra något i ert förhållande, att han ska må dåligt över vad ni gjort eller få problem av det, eller hur?
Så vårt råd är att vänta tills han är helt säker, inte bara redo i kropp och knopp, utan också på att han gör rätt beslut, rätt val. Jo, det kan hända att ni nu inte kommer att ha sex fastän du känner dig redo och vill, men du kan och ska inte heller tvinga honom till något han inte kan säga ett solklart ja till. Eller så besluter han sig rätt snabbt och är nöjd med beslutet. Låt honom få ta sin tid för beslutet - för utan att känna sig bombsäker kommer han troligen inte att kunna slappna av och njuta av det utan dåligt samvete heller. Hursomhelst lönar det sig att ni båda läser på om sex, sexualkunskap, oavsett när ni kommer att behöva delar av den kunskapen. Kolla tex våra infosidor om Sex och frågor och svar i den här samma kategorin här på Våga fråga.
Vi skulle också förelså att han pratar med någon om sina funderingar på det här med om det är rätt eller fel med sex före äktenskapet. Han vet förhoppningsvis vem han ska tala med, har någon i sin närhet som han kan lita på och som han inte tror att ska döma honom. Annars kan man även vända sig tex till Fråga prästen-tjänsten på nätet. Där hittade jag redan ett svar om det här, kolla http://www.fragaprasten.fi/las-svar/vilken-citat-i-bibeln-havdar-att-man-inte-far-ha-sex-innan-aktenskap/
Sex när det känns rätt är verkligen värt att vänta på, vi lovar, så låt det få ta den tid det behöver på sig nu för att allt ska kännas okej.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna