Relationen
28.10.2022
Hej jag är en tjej på 13 fiskar, och tkr om en 14åring men vet int om han tycker om mig? Jag är rädd för att fråga för jag känner inte honnom riktigt och det ör som att han lådsas att vi inte skickar med varandra när vi är i skolan. Ska jag berätta och hur ska jag berätta Noten

Ungdomsinformatör Kix svarar
31.10.2022
Tjena Noten!
Tack för din fråga.
Sånt här kan vara svårt att veta, men också precis som du skriver väldigt läskigt att fråga rakt ut om.
Det låter som att ni skickar med varandra när ni är utanför skolan, det är ju nog ett bra tecken på att det finns någon typ av intresse, men svårt att säga då om det är för vänskap eller mera.
När du skriver att han låtsas att ni inte skickar med varandra när ni är i skolan, menar du då typ att han beter sig som att ni inte skulle känna varandra alls? Jag förstår att det här känns förvirrande för dig. Men kanske vet inte han heller riktigt HUR han ska vara? Det kan kännas spännande för honom också, och han kanske inte heller vågar ta kontakt irl.
Kanske du som nästa steg kan börja säga hej åt honom i skolan och le när du ser honom exempelvis i korridoren, och se ifall han säger hej tillbaka. Sök också ögonkontakt med honom: att någon tittar på en ”lite extra” är ett klassiskt sätt att veta ifall någon är intresserad av en eller inte.
Om du försöker säga hej till honom på rasten så kan det gå på två sätt:
Antingen säger han hej tillbaka, och då är ni över den ”gränsen” irl och kan öka kontakten också på andra sätt.
Ifall han inte säger hej tillbaka; då tycker jag att du ska fråga honom om det nästa gång ni skriver, varför det känns som att han ignorerar dig i skolan, så ni får rett ut det.
Så med andra ord, min rekommendation är att du börjar hälsa på honom i skolan, och sen kanske börja flörta lite mera i skrift (typ ge en komplimang), och ifall han verkar reagera bra på det så kan du sen (om du vågar) berätta att du gillar honom :)
Lycka till!!
Kram, Kix