Rör på privata delar
13.04.2015
Hej! Tycker ni att det är okej att ens pojkvän rör på tex ens bröst när man inte vill? Det är väl inte okej? Lotta

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.04.2015
Hej Lotta!
Nej, det är inte okej. Det är aldrig okej att NÅGON rör vid ens bröst utan att man gett dem tillåtelse till det (genom ord eller i nödfall övertydligt kroppsspråk). Det spelar ingen roll vem det är eller vad man känner för den människan. Det spelar ingen roll om man är ihop, eller till och med gifta. Inte ens den största kärlek på jorden är något godkänt undantag. Det finns inga undantag. Ingen har rätt att röra en utan ens medgivande. Ever. Punkt. Odiskutabelt. Allt annat är respektlöst, i värsta fall kränkande.
Det finns de som tror att kärlek ger en vissa friheter. Att man får en utökad rätt till dens kropp som man älskar. Det är inte alls så. Det är vars och en människas rätt att ge friheter, tillstånd, lov åt dem de vill. Men friheterna kan vara situationsbundna och personen har rätt att närsomhelst dra tillbaka friheten. Tex kan en person tycka att det är okej att pojkvännen rör henne på brösten när de är på tumanhand, men absolut inte när andra kan se. Och absoluuuut inte när hans kompisar ser! Och det får hon tycka, det är helt och hållet hennes rätt och han ska acceptera det! Går han emot hennes vilja, så kränker han henne! Oavsett vad han har för orsaker till att röra hennes bröst; allmän kåthet, att han förväxlar det med närhet och ömhet, att han försöker skryta om vad han har tillgång till inför sina kompisar, att hans förra flickvän var OK med det, att han tror att kåta killar inte kan "hålla sig" och därför inte ids själv, att han tror att det är så man ska bete sig som pojkvän, att han tror att du leker med honom och inte egentligen menar det, eller att han skulle vara helt okej med det om rollerna var ombytta... Han kanske helt enkelt inte fattar hur just du känner det när han rör vid dina bröst? Han kanske inte förstår varför det känns fel för dig?
Så det är klart att du måste förklara. Han måste lyssna och respektera dina önskemål, men du måste nog förklara också. Varför känns det fel för dig? Hur känns det? Vad är det i situationen som får dig att tänka, känna och må hurdå? Han är inte tankeläsare, och han är ingen kärleks- och sexexpert (för det är ingen, och definitivt inte en sådan som gör saker mot sin partners vilja). Han kanske inte fått aha-upplevelsen, förståelsen av din sida av saken, fastän du sagt till förr? Eller så kanske du inte sagt ifrån så bestämt som du borde ha gjort, alltså sagt ifrån med samma styrka som styrkan på dina obehagskänslor för det? Vi tjejer har ju en tendens att vara lite för mjuka eller osäkra när vi ska säga ifrån, vi känner oss kanske lätt som för påstridiga eller för besvärliga när vi blir arga eller irriterade eller sårade och försöker säga till. Så stå på dig, var bestämd och bli arg om han inte tar dig på allvar! Gå därifrån, låt hans beteende få konsekvenser! I förhållanden så lär vi av varandra - och uppfostrar varandra - kontinuerligt. Men nog lär man sig mycket snabbare och lättare om man får förklaringar och "regler", eller hur?
Prata med varandra. Okej? Det ÄR okej att prata om de svårare sakerna också i ett förhållande!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott