Saknad
09.02.2022
Hej! Jag och min flickvän bor c.a 200 km ifrån varandra, men jag uppoffrar bensinpengar för att hälsa på henne som regel varje helg och är med henne hela helgen. Både hon och jag fick corona för c.a 2 veckor sedan och därmed har vi inte setts på två veckor nu, eftersom hennes familj också är sjuka nu tillåter de henne inte att träffa mig förrens nästa helg, alltså kommer det ha gått nästan 3.5 veckor innan jag ser henne pånytt. Hon ska dessutom på utbyte om 3 veckor, och vara borta 5 veckor, så jag kommer kunna se henne 2 gånger på över två månader.... Dessutom är jag en otrolig övertänkare och känner mig så jävla enkelt ersatt, därför är jag så rädd att hon ska hitta någon som är mera charmig eller nåt och tappa känslorna för mig under utbytet (jag skulle aldrig säga detta till henne för då skulle det låta som att jag inte litar på henne eller nåt) Har ni några tips på vad man kan göra under distansen för att "keep the spark alive" liksom utom typ facetime, för det kör vi åtminstone 2 ggr per vecka. Tack i förväg!
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
17.02.2022
Hej,
Jag hör att du är väldigt oroad över rådande situation. Och att du känner dig orolig över att bli ersatt behöver inte vara för att du inte kan lita på henne. Jag kan lova dig att många partners har den rädslan!
Våra relationer blir som allra starkast när vi vågar vara sårbara med varandra, alltså berätta för varandra vad vi känner och tänker - påriktigt. När du berättar för henne hur det känns, försök då att inte vända det mot henne.
Berätta som det är, alltså hur DU känner. DIN rädsla. Vad som händer INOM DIG. Vi alla behöver bli bättre på att berätta vad vi BEHÖVER. Att vi behöver något är inte dåligt. Tvärtom! Då ger vi goda förutsättningar till alla som är involverade, och en chans tills ärligt och starkt band mellan oss.
FaceTime är väl en jätte bra idé! Kanske lite oftare än 2 gånger per vecka?
Sen en annan sak; försök vila i ert förhållande. Och ifall du inte kan vila och vara trygg, vad är det som försvårar det? Gå till kärnan och prata OM det med henne. Och var trygg med att hon vill vara med just dig, och ingen annan. Och sist och slutligen kan vi tyvärr heller aldrig styra en annan persons känslor, vi kan bara göra vårt allra bästa i att visa vad VI SJÄLVA känner. Så gör det klart för henne - vilket jag tror du säkerligen redan gör!
Kram på dig, du är bra som du är, för att du är just du!
Malin