Sex med minderårig??
07.06.2014
Är det okej att jag på min 16 årsdag har sex med min då 15 åriga pojkvän? Jag är ca ett halvår äldre än honom. Är det ok eller räknas det som sex med minderårig? Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.06.2014
Hej!
Du har ställt en svår fråga nu - för om man ser på de officiella lagarna så skulle svaret bli ja. Det är olagligt för personer under 16 att ha sex och det är olagligt för personer som är äldre än 16 att ha sex med såna som är yngre än 16. Men sen är det så att lagarna om byxmyndighet finns allra mest för att skydda ungdomar från att bli utnyttjade och fara illa - och ännu till för att försöka stoppa att unga gör något som de inte är riktigt redo för. Ju större åldersskillnad det är mellan parterna desto "värre" är det ur lagsynvinkel.
Nå, det är den officiella biten. Nu skriver du att ni är väldigt nära varandra i ålder och att han är din pojkvän. Det här skulle då tyda på att ni känner varandra bra och att ni utvecklingsmässigt är lika långt hunna. Om ni båda två är med på att ha sex och om ni båda vet var ni har varandra så är det ok. Så länge sex sker på lika villkor, så länge ingen känner det fel på nåt sätt så är det okej. Då kommer ingen att anmäla er och ingenting kommer att hända. Det är nu inget vi liksom uppmuntrar härifrån, bättre skulle nog vara att vänta tills ni båda är 16, men ni kommer inte att få något straff eller nåt sånt.
Lagen om byxmyndighet finns ju nog där av en anledning. MEN det handlar alltså mest om att försöka stoppa att barn blir utnyttjade, som genom pedofili eller incest. Den är också där för att tex alltför unga tjejer inte ska ha sex med mycket äldre killar bara för att de är förälskade. Den är helt enkelt där för att förhindra att smärta uppstår på något sätt.
SÅ, om ni båda är med på det och om ni båda njuter både fysiskt och psykiskt så ska ni inte hålla tillbaka. Låt det ta den tid det tar och utforska varandra i lugn och ro.
Hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Liselott