Snälla hjälp
11.09.2024
Hej, jag är 15 år gammal och jag känner mig bara ensam även om hag är med kompisar. På kvällarna do jag ska sova så lystnar jag alltid på gf asmr. Det har blivit så att jag inte kan sova utan det… och jag tycker om att lyssna på det. Det känns som att någon faktist vet hur jag mår och finns där för mig. vad ska jag göra Asmr lyssnaren
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.09.2024
Hej!
Tack för din fråga. Man skulle kunna tro att man inte kan känna sig ensam om man har vänner men det är faktist inte så ovanligt att människor gör det i alla fall. Det här kan bero på många olika saker. Kanske har man svårt att relatera till- eller förstå sina vänner, eller så kan man känna att vännerna inte förstår en. Vi är alla olika och det är en bra sak, men samtidigt är vi flockdjur som vill känna att vi hör till en grupp. Om man känner sig annorlunda på något sätt kan det göra att man känner sig ensam. Det kan kännas som att ingen riktigt ser en. Fast man står i en grupp av människor kan man känna att man inte är helt närvarande, som att man är osynlig på något vis. Det kan i sin tur skapa känslor av otrygghet och ensamhet.
Det här är som sagt inte ovanligt och det är också något som kan komma och gå i perioder. Det kan såklart vara jättetung och skapa mycket ångest och nedstämdhet. Men jag försöker också se det som ett tecken på att man behöver fokusera på sig själv just nu. Hitta sig själv och lära sig att förstå sig själv. Ibland finns det ingen tydlig orsak till varför vi mår som vi mår och ibland måste vi bara acceptera de tunga känslorna och göra vårt bästa för att hantera dom. Kanske du just nu är i en period där du behöver fundera på vem du är, vad som är viktigt för dig och vad som ger dig energi och lycka. Något du också kan fundera på är: Hur skulle du leva ditt liv om du visste med säkerhet att ingen annan någonsin skulle döma dig för dina beslut och det du valde att göra? Om svaret på de frågan är väldigt olikt det livet du lever idag kan det hända att ensamhetskänslorna kan bero på att du känner att du inte kan vara 100% dig själv med dina vänner. Det behöver såklart inte vara fallet men det är något som du kan fundera lite på. Men förövrigt är det inte ovanligt att känna så här periodvis, speciellt under tonåren när det sker mycket förändringar i livet både fysiskt, psykiskt och socialt.
Mitt förslag är att du först och främst försöker fundera för dig själv hur det känns i din kropp när du är tillsammans med dina vänner. Vad skulle du behöva just i den stunden för att känna dig mindre ensam? Sedan vore det jättebra om du kunde prata med dina vänner om den här saken. Om det inte känns bekvämt att prata med dom alla så kan du vända dig till den vännen du litar på mest. Om jag förstår din fråga rätt så beskyller du inte dina vänner för dina ensamhetskänslor utan det är något du endast känner i din kropp. Förklara gärna det här för din vän och berätta att du har det jobbigt just nu och behöver lite extra stöd.
Jag vet att det kan vara jättejobbigt att berätta en sån här sak för första gången men kom ihåg att vi är flockdjur och behöver ta hjälp och stöd av varandra för att klara oss och överleva. Det är det som vänner är till för. Första gången man pratar öppet om sina känslor är ofta svår. Men precis som med allt annat här i världen så blir det lättare ju mer man övar. Det kommer säkert kännas lättare när du fått tala ut om dina tankar och känslor, dessutom gör det att din vän vet att hen kan vända sig till dig ifall hen någonsin behöver hjälp. Det kan till och med hända att din vän förstår dig och kanske någon gång känt samma sak som du.
Det är viktigt att man inte lämnar och bära på dessa saker helt själv. Då brukar känslan bara växa sig större i kroppen. Den måste ofta få komma ut på ett eller annat sätt. Du får gärna skriva ner det du känner på ett papper eller på telefonen/datorn när du får jobbiga tankar eller känslor. Då får du ut dina tankar ur huvudet så dom inte lämnar där och snurrar. Du får helst också prata med någon annan trygg vuxen, t.ex. Dina föräldrar, en annan släkting, en lärare, skolkuratorn, skolcoachen m.m. Dom finns alla där för att hjälpa och stöda dig.
Försök att fokusera på sådant som känns roligt och meningsfullt för dig. Var öppen till att pröva nya saker t.ex. en ny hobby eller varför inte prata med en person i din skola som du inte annars brukar prata med. Skriv ner 3 saker varje dag som du är tacksam över. Det kan vara världens minsta sak som t.ex. att någon gav dig ett tuggummi eller att du såg ett fint löv på marken. Det kommer lära din hjärna att hitta det positiva i små vardagliga saker och kommer med tiden göra dig till en positivare person. Jag kan inte lova att det botar känslan av ensamhet direkt men det kommer hjälpa dig att få e positivare syn på livet och vardagen.
När det kommer till gf-asmr så förstår jag absolut att det är något du känner att du behöver just nu i ditt liv. Det är heller inte konstigt eller ovanligt. Alla har rätt att slappna av på vilket sätt dom vill. Du har ju hittat ett jättefint sätt att hantera dina tunga känslor och hitta sömnen om kvällarna så fortsätt lyssna på det så länge som du behöver. Jag kan lite tänka mig att det också kan hjälpa dig ifall du någonsin vill hitta en partner i framtiden. då vet du ju ungefär hur du vill att hen ska få dig att känna. Lugn, trygg, uppskattad och förstådd. Du förtjänar inte mindre än så.
Kom ihåg att du är värdefull och bra precis som du är. Våga prata om dina tankar och känslor och lita på att du är uppskattad och omtyckt av människorna runt omkring dig även om du känner dig ensam just nu. Det kan hända att den här känslan går om snart men det kan även hända att den är här för att stanna ett tag. Men du kommer att klara det. En vacker dag kommer den att gå om och du kommer komma ut på andra sidan 100 gånger starkare och smartare.
Tills dess får du alltid ta hjälp och stöd av människorna i din omgivning och du får även skriva till oss på decibel.
Kram <3
Rosanna