Snälla hjälp mig
21.11.2013
Hejsan!
Ja e 14 år, och en snygg kille (man) han e 20 år... Å vi har typ på g osv... Han e snygg, snäll, omtänksam, bryr sig och allt bra va en pojke (man) kan vara... Men åldern bryr han sig inte om, men ja bryr mej!!! Det är ju 6 år skillnad! Mina kompisar e också sådär men fyy vaffö e du me dendä pedofilen osv... Så va ska ja jöra???? :( Yolo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.11.2013
Hej,
Jag tycker att det är bra att du frågar efter andras åsikt i denhär frågan, det är inte alltid så lätt att veta vad man skall göra då förnuftet säger en sak och känslorna en annan. Men precis som du, så tycker jag att åldersskillnaden mellan er är någonting att bry sig om. 6 års åldersskillnad är mycket då den ena är 14 och den andra 20. Åldersskillnaden är så pass stor att det han gör då han uppvaktar dig är nära på olagligt. (Själva uppvaktandet är inte olagligt, men alla former av sexuella handlingar är det och han riskerar då att bli dömd för sexuellt utnyttjande av barn.) Om han skulle vara en mogen och ansvarsfull 20åring så skulle han förstå att du är för ung för honom.
Det är ju alltid smickrande då någon man är intresserad av visar intresse för en, men jag tror att det var därför du ställde frågan, för att du känner att det kanske inte är helt okej, och för att du kanske själv vet att du inte är helt redo för dethär. Du skall nog lita på denhär känslan. Berätta för honom att du tycker att åldersskillnaden är för stor, och att han är för gammal för dig, och om han är den snälla och omtänksamma man du tror att han är så låter han dig vara ifred efter det.
Vänlig hälsning
Tessi