Spicy upp förhållande
04.01.2025
Hur ska jag spicy upp mit förhållanse med min flixkvän både intimt och med roliga saker. Vi är nu på 10 månader tisammans och vi brukar oftast göra samma saker ibland nägot speciellt men jag undrar hur man ska som gå vidare eller som göra mer intima saker som både är roligt för båda och köna och vad skullle det kuna vara? Och vad kan man göra för saker tisammans som t.ex måla eller något sånt eller bara enkelst sätt hur ska jag spicy upp mitt förhållande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.01.2025
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar på din fråga.
Det är jättebra att du tänker på ert förhållande och vilka saker ni kunde hitta på tillsammans för att förhållandet skall fortsätta att kännas intressant. Om man funderar över saker man kan göra tillsammans sådär i största allmänhet så handlar det ju förstås delvis om vad man är intresserad av, men alltid behöver det kanske inte vara så avancerat eller allvarligt heller. Man kan ju t.ex. börja med att kolla vilka evenemnag som ordnas i hemkommunen eller i närområdet. T.ex. på facebook kan man se vilka evenemnag som olika föreningar eller liknande ordnar och det kan ju vara nästan vad som helst, allt från loppisar till konserter eller mässor som man kan gå på tillsammans. Det beror ju helt på vad ni är intresserade av. Huvudsaken är kanske inte heller att man "överraskar" den andra med något program utan man kan kolla upp vad som händer i närområdet och diskutera tillsammans om det är någonting som verkar intressant. Vissa gånger kanske det är det, och andra gånger är det inte det men oavsett så har man ju gjort någonting tillsammans och är en erfarenhet rikare.
Om det handlar om att spice up sitt sexliv eller sin fysiska relation så kan t.ex. ett sätt vara att båda två får tre papperslappar där de skriver upp saker som man tycker att är skönt eller skulle vilja testa på. Sedan ger man lapparna till varandra och får läsa dem. Det innebär ju inte att man är skuldig den andra att göra det som står på lappen för alla former av sex skall alltid ske med samtycke, men ibland kan det komma fram saker som man inte ens skulle ha tänkt på själv eller vågat be om. Det är nog samma sak som gäller med den fysiska biten, att det inte är på någons "ansvar" att hitta på nya överraskningar, utan båda två är delaktiga i det man gör tillsammans.
Om ni litar på varandra så är det lättare att våga komma med förslag på nya saker, och sen får man ju avgöra om det var någonting man vill göra pånytt eller inte.
Lycka till.
Kram,
Tessi