Stormkär
26.12.2015
Hej, decibel!
Nu är det så att jag för ca tre veckor sedan hittatde ett extrajobb på en mataffär. Självklrt fanns det en kille där som jag började gillar. Jag kan passa på att nämna att han är 24 år. Som alltid när man blir förälskad i någon så började jag att leta efter ''tecken'' på att han gillar mig. Det jag har märkt hittils är att han alltid skiner upp och ler väldigt mycket i min närhet. I ögonvrån brukar jag se att han tittar på mig. Dessutom brukar han alltid försöka få ögonkontakt med mig när han står i kassan mittemot, vilket sker ganska ofta. Eftersom att vi är på jobbet när vi träffas så kan jag inte räkna hans hjälpsamhet som ett eventuellt tecken på intresse eftersom det är hans jobb att försöka hjälpa mig som är ny. Därför är det också extra svårt att avgöra om han gillar mig eller helt enkelt är allmänt trevlig. Men när jag frågar honom något eller pratar med honom så ser han alltid mig i ögonen, och han får rosigare kinder ibland också när vi pratar.
Första dagen på jobbet så hade han handlat och skulle gå hem. Jag stod med en kollega och våra blickar möttes så log han mot mig utan någon anledning. Först så trodde jag att han kanske tittade på någon annan så jag vände bort blicken. Några sekunder senare tittade jag på honom igen, och då såg jag klart och tydligt att det var mig han tittade på och det var mig han log emot.
Nu har jag för två dagar sedan, tagit första steget och addat honom på FB. Vi har däremot inte chattat ännu. Anledningen att jag skriver hit, är att jag är förvirrad och behöver några goda råd. Han verkar gilla mig, men det var jag som skickade vänförfrågningen. Han accepterade den men han gillade ingen av mina bilder. Här vill jag också vara extra tydlig att jag inte menar att alla måste gilla mina bilder. Nej, men han gillar andra bilder av sina kompisar, våra äldre arbetskollegor, men icke mina. Anledningen till att det är så viktgt för mig är att några gillningar av mina bilder skulle kunna ge mig en hint, åtminstonde från hans sida för att kunna avgöra om han gillar mig eller om det bara är jag som inbillar mig. Eftersom att han är lite äldre så har jag också svårt att inleda en konversation med honom, för att han kanske skulle se mig som en jobbig drägglande hundvalp som är efter honom. Det vill jag inte. Så vad tror ni att jag borde göra? Kan det vara så att han är intresserad eller inte? Hur ska jag bete mig för att få hans uppmärksamhet utan att verka alltför desperat?
@

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2015
Hej @!
Det här låter ju riktigt bra i mina öron :) Han skulle nog kunna vara intresserad, tycker att du beskriver så tydliga tecken på det. Han tittar på dig, ler mot dig och får rosiga kinder...kan ju också bara vara artig, men du har själv en känsla som verkar berätta lite mer...
Varför han inte gillar dina bilder då?...Ja det kan finnas flera orsaker till det, han kan vara blyg och vill inte att alla som han känner ser att han gillar dej för det skulle kunna vara för tydligt om han gillar dina bilder. Ni känner ju inte varandra så bra ännu och har nyss blivit vänner, så han är kanske bara inte redo för att gilla dem. Tycker att det där med rosiga kinder också kan vara ett tecken på att han är lite blyg...han accepterade ändå din vänförfrågan och ni är nya bekanta, så gå framåt försiktigt men visa att du tycker om honom...kanske du kan kontakta honom via messanger/whatsapp -där kan det kännas att han också får vara privatare. Följ med situationen på jobbet -kan du försöka prata med honom lite mera där så att ni skulle bli vänner och kunna umgås och lära känna varandra. Allt kan gå framåt i rätt riktning helt naturligt på detta sätt. Låt honom veta att du är intresserad för tänk om ni båda bara går omkring och funderar på vad den andra tänker...då missar ni chansen som kan finnas där! Kanske fundera och analysera mindre (jag vet vi tjejer är så bra på det) men ibland är det bäst att bara Go for it!
Kolla gärna också våra informationssidor om hur vet man att någon är kär och andra inom kategorin förälskelse och kärlek, så tror jag att du kan få bra tips på hur du kan närma dig honom.
Hälsar, ungdomsinfromatören Jenny