Svårt att komma över mitt ex
15.04.2020
Hej, min pojkvän gjorde slut med mig för ca 4 månader sedan efter ganska långt förhållande. Hans beslut kom väldigt oväntat för mig eftersom vi hade ett väldigt bra förhållande. Han var verkligen min stora kärlek och jag har väldigt svårt att komma över honom. Jag är i princip ännu lika nedstämd som då han lämnade mig. Vi har diskuterat saken och vi har inget otalat och lämnade varandra som "vänner". Det är ändå extremt tungt och jag har ingen motivation i livet känns det som. Jag har inte lust att göra någonting. Jag gillar att motionera men sedan han gjorde slut med mig har jag ingen lust med det mera. Jag har fösökt motionera lite men det känns bara tråkigt nu för tiden. Jag ligger mest i min säng även om jag vet att det säkert gör saken värre men jag har bara ingen motivation för någonting. Jag har också fått problem med att sova och ligger vaken största delen av natten. Jag vill inte prata om saken med min familj. Jag pratar lite med mina vänner men jag känner att de inte riktigt förstår mig då ingen av dem har haft en pojkvän.

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.04.2020
Hej!
Kärlek kan både vad det mest fantastiska och ta så enormt ont.  Så förstår verkligen att det är jobbigt. 4 månader är trots allt inte så lång tid, och som du nämner så har ni haft ett långt förhållande och uppbrottet kom oväntat för dig, så sätt ingen press på dig själv att du borde vara över honom. Du har kanske redan funderat på dessa frågor, men ställer dom här ändå: Varför gjorde han slut? Skulle du ta tillbaka honom om han tog kontakt? Vad är det som du tycker om hos honom? Hoppas du på att det ska bli ni igen? Om svaret på den sista frågan är ja så kan det göra att det är svårt att gå vidare. Så om du inte redan har gjort det - acceptera att det är slut och att det inte kommer bli ni igen. Det kommer att hjälpa dig att gå vidare.
Jag tycker att du redan har kommit långt med att sätta ord på hur du mår och att du skrivit in en fråga hit. Du nämner att du inte har någon motivation och det som du tidigare har tyckt om så känns tråkigt nu – och precis som du skriver så blir det inte bättre att bara ligga i sängen hela dagarna. Så till att börja med kunde du skriva en lista på saker som du kunde tänka dig att göra, det behöver inte vara några stora händelser eller något som skulle behöva krävas mycket av dig. T.ex. ta en promenad, ringa facetime med en kompis, spela något spel med någon i familjen, fundera på vad du vill göra i framtiden (t.ex. studier eller jobb), lär dig något nytt (något som du kunde göra t.ex. 5 min varje dag), planera någon resa. Skriv ner precis allt det som du kommer att tänka på. Det kanske hjälper dig att blicka framåt istället för att tänka allt för mycket på det förflutna.
Varje kväll innan du går och sover, så kan du skriva ner tre saker som gjort dig glad under dagen. Detta kan vara helt vardagliga saker som ”hörde en bra låt”, ”lunchen” eller ”såg en bra film”. Lägg märke till de små guldkornen i vardagen – det kommer gör att du börjar må bättre.
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida