Svartsjuka över kändis
29.11.2015
Hej!
Min pojkvän vill att jag ska sluta följa en kändis (kille) som jag har varit ett stort fan av för ett par år sedan. Jag vill fortfarande följa honom på Instagram, men min pojkvän är så otroligt svartsjuk över honom. Vad ska jag göra? Jag tycker att jag har all rätt att få följa dom kändisar jag vill på Instagram. Kan man verkligen acceptera en sån här svartsjuka? Jag blir inte svartsjuk över att han följer tjej kändisar och gillar deras bilder.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2015
Hej.
Jag tycker precis som du. Det finns en gräns för hur långt man skall gå för att den andra inte skall vara svartsjuk och jag tycker att din pojkväns krav att du skall sluta följa kändisen på Instagram är orimlig. I sig är det ju kanske inte en så stor sak - det är klart att du säkert skulle överleva utan att följa honom på instagram, det är liksom inte det som är problemet. Problemet är din pojkväns önskan att bestämma vem du följer.
Jag tror ju att det är helt normalt att det finns lite svartsjuka i förhållanden. Det är kanske vanligt att man blir lite svartsjuk om den man är ihop med står och skrattar eller småpratar med någon som man ser som en rival. Men det är inte riktigt lika okej att din pojkvän ser rivaler i saker som inte är det. Är han liksom uppriktigt orolig över att du skall lämna honom för kändisen på Instagarm? eller vill han bara inte att du skall se bilder av honom och tycka att han är snygg? Jag tror ju inte att han kan påverka vem du tycker att är snygg, oavsett vilka regler han kommer dragande med, och i värsta fall har hans beteende helt motsatt verkan och istället för att han skall ha mer kontroll över vad du gör så mister han kontrollen helt då du tröttnar på att han bestämmer över och lägger sig i småsaker.
Jag tycker att du skall fortsätta följa vem du vill på Instagram. Det är inte att vara otrogen och inte heller olämpligt på något sätt. Stå på dig!
Kram
Tessi