Tafsande
14.12.2022
Alltså jag har haft en pojkvän 8 månader men cirka 3 månader in i vårat förhållande så frågade om han fick tafsa på mig. Jag visste inte vad jag skulle svara så jag pratade bara bort de. Sen nu i Augusti så började vi i samma skola och cirka 1 månad senare så började han tafsa på mig och dagen efter och alla dagar senare och jag är inte bekväm med det och dessutom så brukar han sitta och skicka med andra flickor också, jag vill ju inte säga åt honom att jag inte är bekväm för jag vill inte förlora honom heller. Vet inte hur jag ska göra.. De Rosa Molnet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.12.2022
Hej,
Det du skall komma ihåg i ALLA sammanhang är att DU själv skall vara den viktigaste personen i ditt eget liv. Det jag menar är att det är DU som sätter gränser för hur andra människor behandlar dig och vad de får göra. Ingen annan människa har rätt att röra dig vid ett sätt som du inte tycker att känns bra, och om din partner gör någonting annat (t.ex. skickar med andra samtidigt som hen är tillsammans med dig) så har du rätt att säga din åsikt om det.
Att tafsa på någon utan medgivande är inte sexigt utan ett brott. Om du inte vill att han rör vid dig på det sättet så skall du säga det till honom - för han har ingen rätt att göra det. Det är inte att ta ifrån honom någonting eftersom det inte har varit hans att "ta" från början. Mycket möjligt blir han irriterad om du säger åt honom - men det är i så fall ett tecken på att han inte förstår att all fysisk kontakt måste vara önskad från båda hållen, annars handlar det om trakasserier och det är ett brott.
Det att man skickar med andra behöver ju inte vara olämpligt, det kan man ju göra helt som vänner också - men det vet du bättre än jag vem och vad det är han har skickat. Om du t.ex. vet att han öppet flörtar med andra så har du rätt att säga till honom att du inte tycker att det är okej - och det är ju mycket viktigare att man har en partner som behandlar en väl än att man har en bara för sakens skull. Så om han inte alls tar hänsyn till dina gränser vare sig då det handlar om din kropp eller vad som är okej för dig med tanke på hans kontakt med andra tjejer så tycker jag faktiskt inte att du behöver vara så rädd att förlora honom för han verkar inte värdesätta ert förhållande heller.
Du förtjänar allting du önskar dig. Någon som värdesätter dig och behandlar dig väl. Och det är bättre att vara singel än att vara tillsammans med någon som inte förstår att uppskatta dig.
Stå på dig och var rädd om dig! <3
Kram,
Tessi