Tjej som ger dubbla signaler
29.01.2022
Hej! Jag är en kille på 15 och har en tjej i min klass som dryg, jobbig, taskig och framförallt söt. Det hela började med att vi började samma klass i högstadiet och efter ett tag har hon gett mig dubbla signaler. Hon kan ibland bara kolla bak i klassrummet och vi får en fin ögonkontakt i några sekunder, sen kollar jag bort för jag är orolig att hon ska tro att jag är intresserad av henne, men egentligen är jag verkligen intresserad av henne.
Måste tilläga att när vi får en ögonkontakt ler hon varmt och kollar verkligen in i mina ögon, vilket får mig att tro att hon är intresserad.
Nu till det dåliga, så fort jag svarar fel tex i klassrummet på en fråga av läraren kan hon hån skratta mot mig och få mig att känna mig värdelös.
Jag fattar inte att i ena sekunden kan vi ha ett bra moment och sen helt plötsligt retas. Hon brukade ofta säga "du skulle passa bra med ......", vilket är en av hennes fd bästa tjej-kompis.
Och tydligen skulle den här fd tjej-kompisen vara intresserad av mig men jag är inte alls det. Och jag har berättat det för den här "dryga tjejen". Men hon kan fortsätta tills jag blir riktigt förbannad och säger åt henne ordentligt.
Jag har även hört av mina kompisar att hon har pratat om mig med hennes bästa kompisar, typ såhär:" gillar du han???". Och hon svarar:"nää" och fnissar typ. Är hon intresserad eller inte? Och vad kan jag göra? wow

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.02.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att du blir förvirrad av signalerna som tjejen i din klass sänder ut, för de är minst sagt spretiga. Å ena sidan så verkar hon intresserad (bland annat för att hon pratar om dig med sina kompisar, uppmärksammar dig mycket på olika sätt, och tittar på dig och ler) – men å andra sidan så har hon också en del motstridiga beteenden mot det. Jag kan ju förstås inte säga säkert hur det ligger till såhär över nätet när jag inte känner er – men som jag tycker det låter så är hon nog intresserad av dig, men har svårt att veta hur hon ska hantera dessa känslor och vad hon ska göra av dem. Många av dessa saker du beskriver kan nämligen vara ett resultat av nervositet och osäkerhet. Kanske kämpar hon lite emot sina egna känslor också, av någon anledning som vi inte vet om.
Jag tror det att hon skrattar när du säger fel inte är menat som nåt elakt (även om beteendet i sig själv givetvis är elakt och jag förstår att du blir ledsen av det) utan mera att hon försöker låta dig veta att hon uppmärksammar dig (men hon gör det på helt fel sätt uppenbarligen). Det kan också vara ett försök att skratta med dig, och inte åt dig.
När hon säger att du skulle passa bra ihop med hennes kompis så kan det vara att hon testar dig och din reaktion på det. Jag kan förstå att det blir irriterande i längden. Bra att du vågar säga åt henne ordentligt när det börjar gå dig på nerverna.
Det kan ju förstås också vara att hon faktiskt inte är intresserad, men i så fall förstår jag inte varför hon skulle ge dig så här mycket uppmärksamhet på olika sätt.
Ifall du vågar så skulle jag råda dig att helt ärligt lägga korten på bordet och fråga av henne. Det är enda sättet att veta säkert. Innan du frågar så kunde du också se om det finns nåt sätt som du kunde hänga med henne en gång utanför skolan, gärna så att det är bara ni två, för att se hur hon beter sig när det inte är andra människor runtom. Det kan vara att hennes beteende blir klarare att tyda då, när hon inte måste tänka på hur andra människor uppfattar henne (vilket kan göra människor väldigt osäkra speciellt i er ålder).
Ifall du sen vågar fråga av henne vad hon tycker om dig så försök att säga det på ett ganska neutralt sätt, men som ändå förklarar varför du frågar och hur hennes beteende påverkar dig. Du kan göra det antingen som ett meddelande eller face to face. Du kan säga typ så här (men i dina egna ord förstås!): ”Du, jag måste fråga en grej som jag har tänkt på ett tag. Jag har märkt att vi i skolan ofta får ögonkontakt, och det gör mig glad för jag tycker du är fin. Men sen så kan du skratta åt mig när jag svarar fel på lärarens frågor, och det tycker jag är lite taskigt, så jag förstår inte riktigt dina signaler..?”
Lycka till! :)
Kram, Kix
P.S, Decibel är främst en finlandssvensk tjänst, i framtiden så kan du kolla in UMO som är ditt lands motsvarighet :)