trakasserad?
20.09.2014
Hej!
Alltså fanfanfaan vi hade det så bra! Jag och min kille har varit ihop i 2-3 månader och hade det jättebra, vet att han är lite sexuellt frustrerad om man säger så men har inte låtit det pressa mig till någonting.
Så kom den här kvällen. Jag var ensam hemma hos honom, jättetrött och gosade i hans säng. Han frågade om jag var vaken men var för trött för att svara. Slumrade kanske till lite... men plötslit e jag klarvaken. Han ligger och tar på mina bröst. Jag vrider mig undan men han lyckas fortsätta och SLICKAR mig på läpparna med sin tunga. Först då "vaknade jag" och frågar vad han gör. Han ljög rakt i ansiktet på mig! "Åh, inget har försökt väcka dig, sagt ditt namn och skakat din axel". Jovisst för det var ju verkligen det han höll på med!!! Gick hem efter detta, och faan vet int vad jag ska göra. Känner mig äcklad, kränkt och illamående. Vem fan tror han att han är?? Vem vet hur lång han kunde ha gått om jag faktiskt SOV? (är svårväckt). Åh känner att all min tillit för honom försvann direkt och tror det här kan förstöra förhållandet...vågar inte prata med det om honom för det skulle vara pinsamt.. vad ska jag göra? Kan det här räknas som trakasserier eller är det bara jag som förstorar allt?? kränkt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2014
Hej.
Fy då. Ingen lätt situation som du befinner dig i.. Det han gjorde, d.v.s. tog på dig medan du sov, var inte ok. Det kan ju hända att han inte själv uppfattar saken som lika allvarlig - men eftersom han "passade på" att ta på dig medan han trodde att du sov så kanske han visste om att det han gjorde inte var riktigt tillåtet? speciellt om han inte vågade medge vad han höll på med då du vaknade till. Men eftersom jag inte vet någonting om hur fysiska ni annars är tillsammans så är det svårt för mig som utomstående att ta ställning till om du överreagerar eller inte.
Grundtanken är väl kanske ändå den - att om DU känner dig kränkt av hans beteende- så var det inte ok. Exakt hur allvarligt du sedan tar saken är ju upp till dig själv. Om ni annars är väldigt fysiska - och kramas och smeker varann så kanske han helt enkelt inte tänkte på att det han gjorde kunde uppfattas som olämpligt? Men om han däremot inte har fått ta på dina bröst och han vet om att du inte ännu är redo för den sortens närhet så borde han respektera det- oavsett om du sover eller är vaken.
Det är nog bara du själv som kan avgöra vad du skall göra. Jag tror ju att det för det mesta lönar sig att prata om saker - att fråga av honom hur han tänkte och berätta att det gjorde dig osäker. Det är bara du som har rätt att bestämma vad som händer med din egen kropp - men det kanske innebär att du måste våga tala med honom om det för att även han skall veta var gränsen går?
Försök tänka igenom saken- så tror jag att du själv vet hur du skall göra. Lita på dig själv och din magkänsla, vare sig det betyder att konfrontera honom och diskutera vad som hände eller att ligga lågt och se vad som händer de kommande veckorna, om du klarar av att gå vidare och förlåta honom för att han gjorde intrång på ditt område.
Var rädd om dig!
Tessi