Tråkigt i relation
11.09.2024
Hej! Då jag och min pojkvän ses kollar vi typ alltid på någon film och far och sova efter, thats it. Det kan vara mysigt ibland men det känns inte så intimt och betydelsefullt för man pratar ju inte så mycket då man kollar på en skärm.
Vi har inga gemensamma intressen och jag skulle vilja ha förslag på aktiviteter man skulle kunna göra som inte kostar mycket
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.09.2024
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan börja kännas tjatigt och tråkigt när varje kväll ser likadan ut. Filmkvällar är absolut mysiga men har man dom för ofta förlorar dom lätt sin charm.
Det är inte alltid lätt att hitta på nya aktiviteter, speciellt om man har en strikt budget eller om man bor på en liten ort där det kanske inte finns så mycket alternativ. Men det finns alltid något man kan hitta på tillsammans för att få lite variation i vardagen.
Ni kan ju börja med att lämna bort filmtittandet de flesta kvällar i veckan och istället göra något annat tillsammans. T.ex. laga mat eller baka. Ni kan utmana er själva och pröva nya recept och tillsammans utveckla era matlagningsfärdigheter samt lära er att samarbeta.
Ni kanske kan ordna en spakväll där ni lägger på ansiktsmasker och sitter med fötterna i ett fotbad samtidigt som ni lyssnar på avslappnande musik och pratar om sådant som känns viktigt för er.
Man kan även ta en promenad tillsammans antingen runt i stan/byn eller så kan man hitta någon naturstig. promenader i naturen är inte bara bra för den fysiska och psykiska hälsan utan det är också ett fint sätt att umgås på. Man kan ha fina, meningsfulla diskussioner eller så kan man vara helt tyst och njuta av sin omgivning samt varandras sällskap. Redan en kort promenad varje kväll gör ju att sömnen blir mycket bättre och tar bort fokus från skärmtittandet.
Man kan också ordna en målarkväll tillsammans med sin partner. Man kan antingen måla på samma papper utan att på förhand bestämma vad man ska måla och sedan kan man skratta tillsammans åt resultatet. Man kan även måla av varandra och sedan när båda är klara visar man upp sina konstverk på samma gång. En sån här aktivitet leder ofta till en känsla av meningsfull samvaro men också en känsla av humor och lättsamhet i relationen. Därför är det bra om man kan hitta aktiviteter där man får skratta tillsammans med sin partner.
Ni kan även pröva på någon hobby som ingen av er egentligen har något större intresse för men att det istället blir er gemensamma grej. Våga vara kreativa och utmana er själva. Sätt ett gemensamt mål och våga skratta åt er själva under processen. Ni kan t.ex. börja sticka/virka, sy kläder tillsammans, bygga något tillsammans, gå till simhallen tillsammans (brukar inte vara så värst dyrt) eller varför inte ta en kurs i pardans. Alternativen är oändliga om man har ett öppet sinne och inte tar sig själv på allt för stort allvar. Kom ihåg att man inte alltid måste göra något stort och häftigt tillsammans utan det räcker med att göra små förändringar i vardagen för att göra förhållandet lite mer livat. Om det är tajt med pengar kan man gemensamt spara till en dejtkväll där man t.ex. går ut och äter eller går på bio. Varje kväll måste ju inte vara livad men ni kan ju börja med att bestämma att en kväll i veckan hitta på något riktigt roligt tillsammans.
Kom ihåg att alltid prata öppet och ärligt med varandra om det ni tänker och känner. Då kan ni tillsammans försöka hitta en lösning på de problemen ni upplever. Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram,
Rosanna