Tror att min kusin blir slagen
21.01.2014
Jag misstänker att min kusins pojkvän slår henne.
Sov över hos dem i helgen och han skrek på henne så många gånger, han behandlade henne som om hon var hans servitris också.
Bad henne servera honom som om han inte kunde göra något själv, ett riktigt jävla äckel.
Kan inte beskriva hur äcklad jag blev av skälen han skrek på henne men tänker inte nämna dem utifall någon av dem skulle få för sig att kolla denna sidan.
Han skrek iaf på henne över saker som inte är värda att man ska bli sura över.
Då hade dem ändå gäster.
Det som gör att jag misstänker att hon blir slagen är för att hon tar emot han säger.
Min kusin har aldrig någonsin tagit emot skit från någon, någonsin.
Hon har även erkänt för mig i förtroende att hennes tidigare pojkvän slog henne. Ingen misstänkte det någonsin och hon sa inget förrns ett par år senare och då var det bara till mig.
Även efter att dem hade gjort slut så träffade hon honom en gång och typ låg med honom.
Hon är 22-23 år.
Jag tror att hon är lite osäker nu och kanske inte tror att hon kan få bättre.
Jag vet hur sådant fungerar, killen sänker hennes självförtroende så att hon stannar kvar. Sedan gifter dem sig, han kanske får henne att börja med slöja, dem får barn osv.
Jag har inget emot slöja i sig, väljer man det frivilligt så är det inget fel men när man blir tvingad till det genom antingen våld eller av att någon förstör ens självförtroende, det är då det inte är rätt.
Jag vill hjälpa henne på något sätt så att hon kan ta sig ur detta innan det blir försent och hon får barn med honom och sedan fortsätter stanna med honom för barnets skull.
Innan bodde han med henne hos hennes mamma och då kunde jag se att han typ "skämtade" med henne genom att slå henne med köksredskap, varav hon började skrika och blev sur och sa att det gjorde ont.
Jag tog det inte särskilt seriöst, tänkte bara att han var omogen.
Men sättet han skrek på henne, jag kommer aldrig glömma det. Då hade dem ändå mig som gäst. Därför kan jag inte föreställa mig hur det är när jag inte är där.
Alltså hennes ansiktsuttryck när han skrek på henne. Hon tittade ner, försökte göra ett leende men hon såg så otroligt ledsen ut.
Jag älskar min kusin, hon har hjälpt mig så mycket och stöttat mig jätte mycket. Hon är verkligen som en storasyster för mig. Att se att han behandlar henne såhär gör mig så ledsen och jag vet inte hur jag ska hjälpa henne.
Jag berättade för min mamma ang det här och hon sa att vi inte kunde göra någonting utan min kusin måste själv välja att avsluta det med honom. Jag tror att min mamma bara glömt bort hur svårt det kan vara.
Jag ska fortsätta prata med mamma nu men efter det finns det en chans att hon ringer min kusins mamma och pappa och berättar för dem.
Då kommer jag troligen aldrig få sova över hos min kusin igen.
Så har ni några råd för hur jag ska tillväga gå?
Jag vill verkligen inte att han ska utsätta henne för varken fysisk eller psykisk våld. Hon förtjänar så mycket bättre och jag vet inte hur jag ska få henne att inse det. Ledsen tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej vännen!
Först: underbart att höra att du bryr dig så mycket om din kusin och bekymrar dig för henne! Och det är helt rätt, klart att du ska göra det! Tvivla inte på att du gör rätt nu, att du har rätt att bekymra dig och "lägga dig i". Just det där om att tro att man inte får lägga sig i någon annans liv eller fråga eller vara orolig är nog ett av de största "felen" hos mänskligheten, för det gör i de flesta fall att någon fortsätter lida i ensamhet och utan stöd att ta sig ur svåra situationer. Vi nordbor tenderar att vara fega när det gäller att bry oss om, ta ansvar för andra, ta konflikter osv.
Och klart att vi förstår att du är orolig över att hon ska bli sur eller att hon inte ska vilja träffa dig - eller i värsta fall att HAN ska bli arg på dig. Men vet du, om allt är okej mellan dem och farhågorna bara inbillade, så blir nog varken hon eller han sur på dig. För ilska brukar komma från dåligt samvete, när man vet att den som påpekar något har rätt och har sett under ytan på en. Skulle allt verkligen vara okej så skulle hon bara säga tack för att du bryr dig, men allt är nog bara bra. Därför är det också så viktigt att du berättar för henne att du är orolig, för det tvingar henne ännu mer att se sanningen i vitögat i så fall. Det kanske är just den "puffen i ryggen" som gör att hon vågar ta tag i sina problem. Att hon vet att någon tycker att hon är värd mer än så, att hon är värd att bli lycklig - och att någon tycker om henne oavsett vad hon gör och är - kan vara otroligt viktigt för henne just nu! Att veta att hon inte blir helt och hållet ensam om hon väljer att göra slut på det här förhållandet och att påminnas om hur ett bra förhållande borde fungera.
Precis som du skriver, så handlar det ofta om dåligt självförtroende när en kvinna väljer att stanna kvar i ett dåligt förhållande. Många som blir fysiskt eller psykiskt misshandlade börjar så småningom tro att de är värda den dåliga behandlingen och att det är deras fel. Ofta brukar de också manipuleras till att tro att mannen gör det för att han älskar henne - vilket ju är så fel som något bara kan bli - och försöker fokusera på de stunder han är snäll eller gullig med henne. Och ju längre tid som går, desto mer förvrängda blir tankarna och desto svårare har hon att bryta sig loss.
Så vårt råd till dig är att vara där för henne OCH lägga korten på bordet! Om du tiger om det här, så kan du ju nästan räknas som en medbrottsling - om man drar det riktigt extremt. Misstänker man ett brott, så måste man ingripa eller meddela vidare till sådana som kan ingripa. Så hjälp henne att få hjälp också! Det kanske skulle behövas en vuxen som tar tag i det här för att hon verkligen ska inse allvaret. Kanske din mamma, kanske hennes föräldrar - kanske ännu hellre en professionell med erfarenhet av och kunskap om fysiskt och psykiskt våld. Nu vet vi ju inte var ni bor, men ta och kolla bland annat via kommunen/staden efter allt från psykologer till socialhjälp och kolla även större organisationer. Ring och fråga överallt, för även om det är fel ställe du ringer först, så kan de visa dig vidare till rätt ställe. Snälla var modig för hennes skull nu! Var inte rädd för att hon ska bli arg eller inte vilja träffa dig - det är ju inte DIG hon är arg på i så fall! Envisas - och visa hur mycket du tycker om henne!
Lycka till och vi önskar dig maaassor med styrka! Stooooor kraaaaam
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna