Trött på att vela fram och tillbaka
26.11.2013
Heij!! Nu e jag så trött på mitt liv så jag vet inte vaad jag ska göra! :( såhär ligger det till , för ca. 4 månader sen så var jag ihop med en kille , han var världens underbaraste och lyssnade värkligen , han var vid det tillfället en av dom närmsta .. VERKLIGEN en av dom som jag sa allt till! Och jag älskade honom så! Problemet var att vid det tillfället var jag ganska osäker på mig själv och mamma och pappa tyckte kanske inte riktigt att jag borde ha ett förhållande eftersom jag är så pass ung tyckte dom och att mina syskon skaffat ett seriöst förhållande när dom varit ca. 17 år... Därför blev det till att han och jag alldrig va hemma hos mig utan alltid hos honom. Jag ångrar faktiskt det skit mycket , att jag inte vågade stå upp för mitt förhållande och lina känslor utan bara gav mig sådär lätt! Nåja iallafall så en kväll när jag var med mina kompisr och han var på en dans till ett ställe så blev han full och hånglade med 2 stycken tjejjer. Dagen efter frågade han mig om jag ville komma på pizza men eftersom jag hade sovit över hos en kompis så hade jag inte lust och kunde inte heller ta mig dit , så jag sa att det inte gick. senare på dagen så frågade han om han kunde ringa och jag sa nejj , för jag åt middag just då, så han skickade ist. Han skrev ungefär"jag vet inte om du någonsin kan förlåta mig men jag har vänstrat på dig" jag började störtgråta och sprang upp på rummet från matbordet , vi diskuterade och jag kom fram till att jag kunde förlåta men han sa då att vi skulle ta paus.
Då kmr det värsta , några dagar senare börjar jag tjata något otroligt och blir hel hyper över saken, jag blev som en drogmissbrukare som behövde sitt heroin! Jag skickade konstant vilket resulterade i att han blev irriterad och började hata mig istället .
Sen dess har vi talat kanske 2 gånger i månaden och det är alltid jag som skickar först. Jag gråter ännu över honom på kvällarna . Vad ska jag göra för att komma över honom? Jag vill ha tillbaka honom hur ska jag göra? Älskar jag honom ännu? Finns det en chans för oss? Ska tillägga att han nu har ett förhållande med en av dom han var och hånglade med , den tjejjen är också hans ex från före han och jag blev tillsammans. Vi har också haft några djupa diskussioner om det här. Men allt har varar resulterat i att jag börjat gråta och han blivit arg. Jag skulle vilja träffa honom facetpface och diskutera men vet inte ifall jag vågar fråga! Hjälp! Snälla svara fort! :'( Sämsta

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.12.2013
Hej vännen!
Förlåt att vi inte svarade med detsamma som du önskade, men som du säkert sett så är det rusning på frågor just nu - 328 under november, vilket är exakt dubbelt mot vad det var under september. Och inte vill vi ju pruta på "kvaliteten" på svaren heller, så därför tog det någon dag extra för dig att få svar. Hoppas du ändå haft tålamod med oss!
Och hoppas att vi kan hjälpa dig nu! Usch, sådana här gånger önskar vi verkligen att vi hade en magisk kristallkula att skåda framtiden i och kärleksdrycker att dela ut, så att ni inte skulle behöva ha det så jobbigt. Hoppas hur som helst att tårarna torkat och att det känns lite bättre just nu i alla fall. Det brukar kännas som värst just när man är mitt i de känslorna, men så brukar vardagen liksom oförmärkt smyga sig in och man måste fungera trots känslostormarna - och rätt som det är så har man läget någorlunda under kontroll. Man kanske inte är glad och lycklig, men man överlever vardagen. Och vännen, det är åt det håller du måste försöka komma ifall du vill komma över honom. Att börja tänka på annat och fylla ditt liv med annat är ett bra första steg. Att helt enkelt se till att du inte har så mycket tid att tänka på honom. Framförallt inte tid eller möjlighet att riktigt falla ner i den bråddjupa avgrunden av sorg, saknad, ånger och olycklig kärlek.
För att komma över någon behövs också att man beslutar sig för att göra det. Att man bestämmer sig för att glömma och ge upp möjligheten till en fortsättning. Både om man tror att det ännu ska komma chanser att bli tillsammans igen och om man vägrar ge upp hoppet, så är det nog väldigt svårt att komma över någon. Bara tiden kan i så fall läka de såren - men är man ständigt där och petar på skorvarna, så tar det så mycket längre för såren att läka och ärren blir fulare. Vet du, i våra öron låter det som att du inte är riktigt beredd att ge upp ännu. Du skriver att du vill tala med honom f2f ännu och att ni nu som då pratat om det hela, men att han blir arg och du gråter då. Men vi kan omöjligt veta om det vore bättre att klippa alla band nu eller om ni ännu faktiskt borde tala igenom det hela en gång till. För att få avslutning, liksom. Vad tror du själv? Tror du det skadar mer än nyttar till ifall du fortsätter hoppas? Tror du att ni kunde få något utrett genom att tala om det - eller blir det bara samma resultat (gråt+ilska) igen? Faktum är ju också att han har flickvän just nu - så vad tror du att hon skulle tycka om ni skulle ta upp ert förhållande till diskussion igen? Han har ju henne att ta hänsyn till också - och en uppsättning känslor för henne också. Vad du vill kanske inte ens spelar roll i slutändan om du inte ändå har någon möjlighet att bli ihop med honom igen?
Vet du, kanske du kunde få hjälp av våra sidor både om Parförhållandet och om att Göra slut? Till exempel, så kunde det kanske löna sig att gå igenom orsakerna till problemen i ert förhållande - för OM ni någonsin blir ihop igen kanske det tar slut av eller blir problem av samma orsaker igen? Minns att förhållanden är något vi alla måste LÄRA oss! Ingen föds som den perfekta flickvännen/pojkvännen utan vi gör alla lite misstag i början. Man får förlåta varandra en del tabbar.
Under Göra slut finns också fler tips på hur man ska komma över någon - om det alltså är vad du vill göra. Kanske det är det du borde besluta dig för nu, ska du gå vidare eller inte?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott