Tröttnat på sex?
30.07.2014
Hej! Jag är lite förvirrad på mig själv. Har varit i ett långt förhållande länge nu och jag älskar honom lika mycket varje dag fastän vi vart tillsammans så länge. Under senare tiden har jag tappat sexlusten helt. Förstår inte varför, det har absolut inget med min pojkvän att göra egentligen (och eftersom jag inte alls vill ha sex så tar ham det ibland mer personligt än han borde). Sjukt jobbigt eftersom jag inte vill såra honom eftersom det inte är han det är fel på.... Men samtidigt tänker jag inte ha sex bara för att han vill det :/
Jag har börjat fundera varför det är såhär, äter p piller och har gjort det i 1 och ett halft år (kan det vara de som tagit bort min lust?) och så kom jag också fram till att jag har väldigt mycket annar jag tänker på hela tiden, jag kan inte riktigt slappna av och roa mig. Jag är en rätt känslig människa så jag övertänker ALLT, även detta. Och det kunde ju vara en negativ sak gällande detta?
Sedan så har jag under sommaren levt väldigt utanför mina vanor, onyttig mat och ingen träning och mycket jobb. Jag har helt enkelt inte hunnit med allt jag har velat få gjort på en dag...
Tillslut - kan något av detta vara en faktor till att min sexlust är borta? P pillrena? Missnöjd med kroppen och måendet? Är sånna här problem ens noramala att ha ibland? Och kommer det gå över?
Är orolig för jag vet att sex är en viktig del av ett förhållande, kan inte bara neka hela tiden för min pojkvän har ju självklart behov han också!! Josephina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Teknikexperten Jonny svarar
01.08.2014
Hej!
Sexlusten går upp och ner och alla de orsaker du nämner påverkar säkert. Prata med din pojkvän och förklara hur du känner. Ifall du inte känner för att ha samlag finns det ju andra sätt att tillfredsställa honom på. Men försök framförallt varva ner och hitta tillbaka till dina tidigare vanor så mår även du bättre och så skall du se att sexlusten kommer tillbaka.
H. Jonny
Ett litet tillägg till Jonnys svar :)
Precis som Jonny säger så är sexlusten någonting som kan variera mycket från period till period, och problemet är så otroligt vanligt bland just unga kvinnor. Jag tror precis som du säger att det hänger ihop med att man stressar mycket och inte riktigt kan slappna av. För att inte tala om hur alla kroppsideal och medians bild av "det perfekta sexlivet" påverkar det verkliga sexlivet. Jag tycker att det är viktigt att du kommer ihåg att du inte är en maskin utan en levande varelse som ibland känner lust och ibland inte, precis som man ibland kan känna sig inspirerad att måla eller baka - och andra gånger inte. Försök att inte ställa krav på dig själv eller tvinga dig till någonting du inte vill - för i värsta fall kan då bristen på sexlust förvandlas till ren olust och obehag och det vill vi inte.
Det är en omstridd fråga huruvida p-pillren ger upphov till sexuellt ointresse, och jag kan inte med säkerhet säga om de är skyldiga i ditt fall eller ej, men det jag med säkerhet kan säga är att sexuell lust är i direkt koppling till hur du mår psykiskt för tillfället, så om man känner sig stressad och inte på topp så är det bara naturligt att det märks på olika sätt.
Precis som Jonny säger så är det säkert bra att tala med din kille så han vet vad som är på gång. Det är tyvärr ganska naturligt att han tar det personligt, även om det egentligen inte har med honom att göra. Känslan av att bli avvisad kan vara tung, och därför är det nog bra om du pånytt berättar för honom att det inte beror på honom, trots att du redan har sagt det.
Mitt konkreta tips är att när du känner dig redo för sex, att ta det lugnt och verkligen känna efter. Att vara närvarande i det som händer och inte tappa bort dig i tankar om andra saker som borde göras eller om du har stubb på benen. Tyvärr är det ganska vanligt då man varit tillsammans ett tag att sexlivet börjar gå lite på "autopilot" och man slutar känna efter hur saker känns eftersom man vet hur de "brukar" kännas. Så slappna av och var närvarande i stunden så tror jag precis som Jonny att det kommer att lösa sig.
Hälsningar
Tessi