Trubbel
16.08.2014
Hej decibel... Just nu är inget bra..
Jag har en pojkvän som jag varit med sedan december förra året. Vi har som alla par haft våra upp och nergångar, ibland har man varit mera nykär och ibland mindre, ibland har det kännst jobbit och ibland hur underbart som helst. Men nu ör det något som har förändrats. Jag träffade honom sist för en vecka sedan och då var vi osams när jag gick. Han såg att jag hade fått ett medelande av en anna killkompis. Killkompisen kan vi kalla Ö och min pojkvän kallar vi A. Ö och jag har skickat sedan juni och är värkligen bra komposar men det finns inte hellär några sådana känslor från min sida. Ö och jag kan tala om allt precis och han är en av dom som jag vågar säga allt åt fast vi inte kännt varandra så länge så vissa personer bara "klickar" det med och man får den känslan att man kan lita på dom och så är det precis med honom. Han är nog den enda personen som frågar hur jag egentligen mår och hur det är mellan A och mig och sådana saker... Så i stort sett så skulle jag värkligen inte vilja mista honom.
Problemet är nu att A är så himla svartsjuk påatt vi talar att han låter det gå ut över han och mig. Det har allti lite varit så men nu har det blivit värre. Sedan vi träffades så har han inte skickat först en gång, svarar inte när jag ringer och skyller på att han inte sett och fast det står visat när jag messar honom så kan det ta flera timmar inan han svarar och då är det typ okeij, jaa,nää och sådana svaar...
Och det är alltid jag som frågar om vi ska träffas. Och nu är det inte så att han bara är så som person förr var han tvärtemot. Skickade 24/7 och berättade hur mycket han älskade mig och hur mycket han ville träffas. Hur längesen är det inte han sa något sånt nu? 2 månader? Och jag sa sist igår att jag älskade honom och han svarade bara " :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
18.08.2014
Hej fina du!
Bra att du skrev hit :) Förstår att det känns jobbigt för dig nu, det är aldrig roligt att ha problem i ett parförhållande. Men det är
absolut inte omöjligt för dig/er att reda upp det här! Du måste bara fundera över vad du egentligen vill att ska hända härnäst och sedan ta upp det här med din kille.
Jag tycker inte att du ska behöva ge upp din vänskap med den här Ö bara för att din pojkvän blir svartsjuk. Du skriver själv att du inte har känslor för honom och då ska ni nog kunna vara vänner utan att det ska skapa problem för din kille och dig. Det borde inte spela roll att ni två är kompisar, man ska nog hur bra som helst kunna vara kompis också med motsatt kön fast man redan är i ett förhållande. Det är inte alltid fullt så enkelt förstås, eftersom svartsjuka ändå tyvärr är ganska vanligt. Men om svartsjukan verkligen är ett stort problem för er så kommer det att vara något ni måste gå igenom och prata om förr eller senare hur som helst, så varför inte nu?
Hur skulle det kännas om du pratade med din pojkvän om ditt förhållande med kompisen? Liksom försäkra honom om att ingenting är på gång mellan er två och att du vill vara med honom, ingen annan. Berätta också hur det får dig att känna när han inte svarar på dina meddelanden och stänger dig ute. Det är klart att du känner dig ”dissad” när han gör så. Fråga varför han behandlar dig så, för så ska du absolut inte behöva känna dig.
Det här går nog att reda ut, men det kräver att ni är öppna med varandra och pratar ut om det som händer mellan er. Det kommer alltid att finnas upp- och nergångar i förhållanden, det viktiga är att ni finns där för varandra i alla lägen och att ni pratar om det som
händer. Han kanske känner sig utestängd när du pratar med den här kompisen och därför tar han avstånd till dig – vilket leder till att du känner dig utestängd av honom - det blir som en ond cirkel och så går ni runt varandras känslor istället för att hantera dem då de kommer.
Prata med pojkvännen och fundera över hur ni ska gå vidare nu. Försök också själv att fundera över vad du är redo att ge upp för att
förhållandet ska fungera, tex hur mycket du är redo att eventuellt minska på kontakten med Ö för att både du och din pojkvän ska må bra. Du behöver inte alls vilja ge upp Ö som kompis heller och det är helt okej så länge du berättar det åt din pojkvän. Se till att lägga alla korten på bordet nu, för precis som du själv säger så måste något förändras nu, för alla eras skull.
Stooort lycka till!! Berätta gärna hur det går, håller tummarna för er. Och hej, om det visar sig att det inte fungerar mellan dig och
killen så har ni åtminstone varit öppna med varandra hela vägen. Förhoppningsvis minskar det på alla sårade känslor. Men jag hoppas förstås att det ordnar sig!!
Kram <3
från storasyster Angelica
PS från Liselott:
Det är precis som Angelica skriver: ingen är tankeläsare - din pojkvän VET inte hur du känner för honom eller för Ö om du inte berättar det! Däremot så är det lätt hänt att man överreagerar och tror det värsta om motparten när känslorna svallar. Har han en gång blivit svartsjuk, så kommer han troligen att tolka allt enligt sina värsta misstankar. Problemet är då också att han bara ser saker från sin synvinkel, precis som vi alla för det mesta gör, och tänker inte på vilka konsekvenser hans svartsjuka och dåliga humör får för dig och ert förhållande. När dessutom sådant som sårad stolthet och rättvisetänk ("det är inte jag som har något ihop med en annan, det är hon som gör fel") trasslar in känslorna ytterligare, så blir det superlätt infekterat om man inte PRATAR om det! Vill du ge ert förhållande en ärlig chans, så måste du berätta, förklara, fråga och visa för A att inget romantiskt är på gång med Ö.