Tycker han om mig?
27.11.2021
Jag gillar en pojk som går i samma skola som mig , vi har aldri prata tillsammans men hela tiden så ser jag honom titta på mig och vi får hela tiden ögonkontakt dehör har hållit på i 3 år nu , jag vill veta tycker han om mig eller inte?
Han blir skit röd I ansiktet när jag går förbi eller när jag är i närheten.

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Så fint att du är förtjust i honom, det är ju roligt med förälskelser (även om det ibland kan kännas lite jobbigt också, men kärlek i sig är ju en fin sak), och det låter ju som att här nog finns nåt ”mera” eftersom du gillat honom så länge. Så jag tycker absolut det börjar vara dags att ta tag i det och se om ni kan bli en grej..? Jag tycker nämligen det låter som att det finns en del starka tecken på att han kan vara förtjust i dig också, om han söker ögonkontakt och blir röd i ansiktet när du är nära (=att hans hjärta börjar slå fortare så blodet rusar runt i kroppen, vilket kan synas på kinderna för vissa).
Kanske han helt enkelt inte vågar ta kontakt, eller vet hur han ska göra? Förr har det kanske varit vanligare och mer ”förväntat” att det ska vara killen som tar kontakt, men det finns många killar som inte är så bekväma med det utan gärna vill att tjejen ska ta kontakt, så det är bra att det idag är lika normalt och okej.
Om jag var du så skulle jag kanske börja med att söka upp honom på social media och adda varandra där, kanske försöka få till ett början till en konversation.
Sen tycker jag också att du kan börja hälsa på honom i skolan. Typ bara säga hej och sen hans namn, samtidigt som du ler. Det kan få honom att känna sig mera sedd, så att han kanske också blir säkrare på att du kanske är intresserad. Om det känns stelt att prata med honom nu i början så kan du i alla fall hälsa, det är mera än inget och allt är hemåt! Plus att söka ögonkontakt, det är också bra, och det låter som att ni redan gör det.
Tips på saker ni kan prata om i början är exempelvis sånt som händer i skolan, eller ge varandra film och musiktips, eller att du frågar honom om något som du vet att han är intresserad av. Ett tips är att försöka ställa ”öppna frågor” alltså såna frågor som man inte kan svara bara ”ja” eller ”nej” på utan måste säga några meningar om. Då är det lättare att hitta något därifrån att fortsätta prata om. Pojkar kan också vara rätt svaga för komplimanger, eftersom de kanske inte får dem lika mycket som tjejer (det är i alla fall min erfarenhet). Så se vad som händer om du provar ge honom en komplimang, verkar han mottaglig för det.
Sen om allt går bra och ni börjar prata, så kan du försöka hitta något sätt att hänga på samma ställe på fritiden så ni får pratat lite mera ansikte mot ansikte. Det kan nämligen kännas mera naturligt att lära känna någon på ett sånt sätt utanför skolan.
Om du vågar så kan du innan ni skiljs åt fråga om du får en kram :)
Sen i något skede när ni haft ökad kontakt ett tag så kan det vara bäst om du bara säger som det är, att du gillar honom :) Ibland kan speciellt blyga killar ha lite svårt att känna sig säkra på att de läser av en situation rätt men inte våga fråga, så då är det bäst att man bara säger som det är.
Lycka till!
Kram, Kix