Undrar om
20.03.2018
Hej ! Jag är 21 år och min pojkvän är 17 år . Jag undrar så om jag har gravid får jag böta eller hur? Kan ni hjälpa mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Med tanke på att din kille är 17 så är han lagligt gammal nog att ha sex med dig. Således är det inte straffbart för er att ha sex. MEN det betyder absolut inte att han är redo att bli förälder. Skulle du bli gravid och bestämma att behålla barnet så måste pappan till barnet betala underhåll ifall ni inte bor ihop.
Jag tror inte att ni är riktigt i ett optimalt läge att bli föräldrar ännu, eftersom pappan ännu rent juridiskt räknas som ett barn själv. Om det är meningen att just ni två skall ha barn ihop så hinner ni nog skaffa dem längre fram. Ta det lugnt och njut av att vara ensamma tillsammans i några år till.
Kram
Tessi