Vad kan detta vara? orolig
20.12.2013
Hej det är så att jag hade samlag för ca 1 vecka sen. Hade skyddad! men efter några dagar tror jag att jag fick svampinfektion. Kan man få det om man var skyddad?. Och de gör ont i magen ibland, kissar ofta och har fått bruna flytningar. Min mens brukar komma den 12 och det är den 20 nu, ibland kommer den den 27-28 med. Vad kan allt detta bero på? orolig. Fatima

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2013
Hej, du skriver ju inte på vilket sätt du hade skyddat sex. Men om det var med kondom och ni använde den rätt, alltså hade den på hela samlaget och inte bara efter en stund eller i slutet så borde du nog inte ha fått svamp infektion av det iaf. Men man kan ju få en svaminfektion av mycket annat. Vanliga symtom på svaminfektion är ju ofta att det kliar och svider och är rött och irriterat i slidan. Det finns receptfria tabletter mot svampinfektion i underlivet som heter Diflucan, de får du på Apoteket, de ska tas via munnen. Men du kan också prova sätta tea-tree olja (brukar finnas på bla hälsokostaffärer och apotek), några droppar på ett trosskydd, byt ett par gånger per dag. Tea-tree oljan är välldigt antiseptisk och ändrar ph-värdet så att tex svampen inte trivs mera.
Ont i magen, kissar ofta låter lite som urinvägsinfektion. Det kan du riktigt bra ha fått efter samlaget, han var antagligen där och fingrade innan själva samlaget och då kan det hända att han hade bakterier på sina händer/fingrar. Man kan också annars få lite besvär efter att ha haft sex ifall man inte har det så ofta. Det kommer nya bakterier som man inte är van vid.
Bruna flytningar tyder antagligen på att din mens börjar vara på kommande. Du vet kanske att mensen ibland kan bli försenad bara av att man spänner sig och är nervös över att man kanske blivit gravid, eller fått någon smitta eller annars bara är orolig. Vår mens är sammanlänkad med vårt psyke. Högst troligt har du nu redan fått din mens, men om de andra besvären inte går över så rekommenderar jag att du prövar tea-tree olja först, och sen Diflucan. Om inget hjälper är det bäst att ta kontakt till skolhälsovården eller hvc.
God Jul hälsar ungdomsinformatören Sanna